تحلیل چشم انداز قیمت نفت خام و برنت دریای شمال در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده دوباره سطح ۹۱٫۲۴ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۹ ژانویه) را لمس کند که این هدف را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت تایید کرده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار روزانه چنین به نظر می رسد که قیمت در سه موج بزرگ که از سطح ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۲ مه ۲۰۱۱) شروع شده قرار گرفته است. 

به باور ما موج سوم یعنی موج C هنوز تکمیل نشده است زیرا ممکن است که قیمت در این موج تا کف موج اول خود یعنی موج A سطح ۷۷٫۲۸ (پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) کاهش یابد. چنین طبقه بندی امواج براساس این واقعیت است که موج A از نظر مدت زمان مشابه با موج می باشد.

هر دو این موج ۲۹۴ روز طول کشید تا تکمیل شوند که اولین موج از روز ۲ مه ۲۰۱۱ شروع شد و در روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ به پایان رسید و موج دومی در روز ۲۷ اوت ۲۰۱۲ به پایان رسید.

بررسی امواج الیوت گواه آن است که موج C تا کنون نیمی از حرکت زمانی این دو موج را طی کرده است و هم از نظر زمانی و هم از نظر طولی همچنان فضای زیادی برای کاهش قیمت نفت در این موج وجود دارد. 

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۷۷٫۲۸ به ۱۱۲٫۲۴ نشان می دهد که حرکت افزایشی اخیر از سطح ۹۱٫۲۴ احتمالا در واکنش به نزدیک شدن قیمت به سطح حمایت ۹۰٫۶۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بوده است.

همچنین این بررسی کاملا به وضوح نشان می دهد که این موج افزایشی در اطراف سطح ۱۰۳٫۹۹ به پیک و سقف خود رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار گرفته است.

از آنجاییکه ما در موج نزولی C قرار داریم این موج از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده به زیر سطح ۹۰٫۶۳ برسد منجر به سقوط بیشتر به سوی سطح ۸۵٫۵۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

این در حالی است که نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۰۴٫۹۶ (بالاترین سطح روز ۴ مارس) تنها موجب صعود اندک قیمت می شود و حتی در صورت اتفاق چنین سناریوی، احتمال استمرار روند نزولی را با مخاطره همراه نمی سازد زیرا ممکن است این حرکت افزایشی در هر نرخی زیر سطح مقاومت ۱۱۰ دلار/بشکه پایان یابد و دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده تا سطح ۱۰۰٫۲۱ دلار/بشکه سقوط کند و ممکن است به زیر آن کاهش یابد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ حتی تا حدود ۹۴٫۹۲ نزول کند.

به باور ما قیمت نفت برنت در یک چرخه سه موجی قرار دارد که این چرخه از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) آغاز گردیده است. با نگاهی به جزئیات نمودار پایین متوجه می شویم که موج سوم از این چرخه یعنی موج (C) خود به سه موج کوچکتر یعنی به قالب موجهای A و B و C تقسیم شده است.

در کل معتقدیم که براساس عمق موج نزولی A که از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) شروع شد و در نرخ ۹۶٫۷۵ (پایین ترین سطح ماه آوریل ۲۰۱۳) خاتمه یافت، این موج C قادر است که قیمت را تا سطح ۹۴٫۹۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین آورد.

بررسی سطوح فیبوناچی بیانگر آن است سطح حمایت قیمت بر روی اطراف خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی یعنی سطح ۱۰۳٫۴۸ موجب اصلاح و برگشت قیمت گردیده است که احتمالا در سطح ۱۱۲٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۳ مارس) یعنی نزدیک به سطح مقاومت ۱۱۲٫۰۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) به پایان رسیده است.

با توجه به اینکه قیمت نفت برنت مجدد به سطح حمایت ۱۰۳٫۴۸ نزدیک شده است این احتمال وجود دارد که قیمت بتواند این سطح حمایت را بشکند و تا سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۱۰۰٫۲۱ سقوط کند که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی واقع شده است.

در تایید سناریوی نزولی می توان به تشکیل الگوی مثلث اشاره کرد که از اوایل ماه مارس ۲۰۱۲ به این سو شکل گرفته است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود ضلع پایینی این الگو شکسته شده و چنانچه بتواند به زیر سطح ۱۰۵٫۴۱ (پایین ترین سطح ماه مارس ) برسد مهر تاییدی در جهت شکست قاطع ضلع پایینی خط روند الگوی مثلث می زند.

همچنین انتظار داریم به محض اینکه قیمت به نزدیکی سطح ۱۰۳٫۴۸ رسید مقداری به سوی سطح ۱۰۶ اصلاح کند و دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد و تا زمانیکه فروشندگان بیشتر هستند، احتمال سقوط قیمت نفت برنت به زیر سطح حمایت ۱۰۳٫۴۸ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت