تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در قیمت جهانی اونس طلا پس از اظهارات جیمز بولارد یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه این بانک فعلا هیچ عجله ی برای اتمام سیاستهای پولی انبساطی ندارد ، بار دیگر شاهد بازگشت قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۴۰۰ بودیم که نشان دهنده تلاش مجدد خریدارن برای عبور از این سطح و حرکت به سوی سطح فیب ۵۰% می باشد.

با توجه به سخنرانی اخیر برنانکی ، بانک فدرال رزرو آمریکا در حال مذاکره پیرامون طرحی برای کاهش سیاستهای فوق انبساطی است اما زمان دقیق اجرای طرح مشخص نیست .

به باور ما روند خروج سرمایه از هولدینگ های عمده از جمله ذخایر صندوق طلای اسپایدر ( کاهش موجودی ETF ها ) همچنان ادامه دارد و هم اکنون به ۱۰۱۸٫۵۷ تن کاهش یافته است و این موضوع می تواند تا زمانیکه قیمت پایین منطقه مقاومت ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ قرار دارد ، به تدریج سیل فروشی از اونس طلا و به تبع کاهش قیمتهای اونس طلا به نرخهای پائین را به بار آورد . از سوی دیگر زمزمه های اتمام سیاستهای فوق انبساطی فدرال رزرو نیز می تواند به سیل فروش اونس طلا دامن زند.

خبرها در روز گذشته حاکی از ادامه کاهش موجودی ذخایر طلا به کمترین میزان خود از ۴ ساله گذشته تا کنون بوده است . اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم: سطوح ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ نقش مقاومت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند کاهشی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۳۷۷ و هدف بعدی منطقه ۱۳۵۰ خواهد بود.

اما در صورتیکه خریداران طلا به ادامه اصلاح بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۴۱۴ تثبیت شود (یک کندل ۲ ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل ۱۴۳۰ حرکت خواهد کرد. اکنون نرخ ۱۴۰۰ به عنوان سطح مقاومت کلیدی اونس طلا محسوب می شود و اونس طلا فعلا به روند تکنیکی خود احترام گذاشته و از سطح ۱۴۰۰ و فیب ۵۰ درصدی روند اصلاحی خود عبور نکرده است.

منتظر حرکات تکنیکی بازار خواهیم بود. امروز از آمریکا فقط شاخص سفارشات کالاهای بادوام راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود که انتظار می رود با افزایش روبرو شود. در چنین شرایطی هر گونه آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا می تواند زمزمه های اتمام سیاستهای انبساطی بانک مرکزی آمریکا را پررنگ تر جلوه دهد که این امر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا می انجامد و همچنین بالعکس .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا