تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

چشم انداز حرکت نفت خام سبک آمریکا بسیار شبیه روز گذشته است. با شکسته شدن سطح مقاومت ۹۹٫۵۹ دلار/بشکه قیمت تا سطح ۱۰۰٫۳۹ پیش رفت و اکنون تلاش دارد تا خود را به منطقه مقاومت بعدی ۱۰۰٫۵۵ و ۱۰۰٫۹۵ برساند.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی سطوح فیبوناچی، به باور ما امروز این منطقه یعنی ۱۰۰٫۵۵ تا ۱۰۰٫۹۵ مقاومت محکمی برای نفت محسوب می شود زیرا همانگونه که در نمودار زیر مشخص است بر روی دو خط فیبوناچی ۵۰  درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته اند و ممکن است که حرکت اصلاحی که اخیرا از سطح ۹۸٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۲ آوریل) شروع شده کم و بیش تکمیل شده باشد و دوباره به سوی این سطح یعنی ۹۸٫۸۶ کاهش یابد.

در نمودار زیر مشخص است که این حرکت اصلاحی و برگشتی تقریبا توانسته است که به میزان ۵۰ درصد از موج نزولی قبلی که از ۱۰۲٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ مارس) آغاز شده را برگرداند و از این جا به بعد استمرار روند افزایشی به بالای سطح ۱۰۰٫۹۵ کار سختی به نظر می رسد زیرا همانطور که اشاره کردیم منطقه ۱۰۰٫۵۵ الی ۱۰۰٫۹۵ مقاومت مستحکمی می باشد.

از سوی دیگر با نگاهی دقیق تر به نمودار زیر می توان متوجه شد که این حرکت اصلاحی صرفا در جهت تکمیل کردن شانه سمت راست از الگوی سر و شانه صورت گرفته است و ممکن است که این شانه راست در حول و حوش منطقه نزدیکی ۱۰۰٫۹۵ کامل شود و مجدد قیمت نفت ریزش پیدا کند. 

از این رو تحولات قیمت را در منطقه ۱۰۰٫۵۵ تا ۱۰۰٫۹۵ با حرکت نزولی دنبال می کنیم و استمرار حرکت اصلاحی در بالای  سطح  ۱۰۰٫۹۵ بسیار سخت و دشوار است و در محدوده نرخهای ۱۰۰٫۵۵ تا ۱۰۰٫۹۵ فرصتهای مناسبی برای فروش دیده می شود.

اما اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۰۰٫۹۵ با قدرت تمام شکسته شود، دیگر در شرایط کنونی به سر نخواهیم برد و می توان انتظار صعود را داشت.

امروز، مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال در ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است. پیش بینی بازار ایجاد حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی (NFP) آمریکا است که آمار نهایی امروز بر روی بازار جهانی نفت تاثیر گذار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز حرکت اصلاحی کنونی در اطراف سطح مقاومت ۱۰۶٫۷۴ دلار/بشکه تکمیل شود و دوباره به سوی سطح حمایت ۱۰۵٫۷۲ کاهش یابد. این سطح مقاومت و حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C قرار دارد.

 این موج به نظر می رسد که هنوز کامل نشده است زیرا قیمت نفت برنت در این موج می تواند تا حدود سطح ۱۰۱٫۴۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) کاهش داشته باشد. علاوه بر این ، حرکت اصلاحی فعلی صرفا در جهت یک پول بک به سمت خط گردن سر و شانه است که این الگو از روز ۱۷ ژانویه شکل گرفته است.

در حرکت افزایشی قیمت نفت برنت تنها شکست سطح مقاومت ۱۰۶٫۷۴ و تثبیت ۲ ساعته بالای آن موج نقض سناریوی کاهشی می شود.

بنابراین کسانی که انتظار استمرار حرکت نزولی دارند می باید به این نکته توجه کنند که در نمودار ساعتی سطح مقاومت قیمت نفت برنت در ۱۰۶٫۷۴ تشکیل شده است که اگر زیر این سطح باقی ماند، می تواند به شروع حرکت جدیدی نزولی به سوی سطح حمایت ۱۰۵٫۷۲ دلار/بشکه بیانجامد که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت