تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

امروز اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز دیده نمی شود و انتظار می رود نفت خام سبک آمریکا در روند خنثی مابین نرخهای ۱۰۱٫۴۴ و ۱۰۰٫۱۵ دلار/بشکه به حرکت خود ادامه دهد تا در واکنش به تحولات اوکراین یکی از این سطوح با قدرت شکسته شود و جهت قیمت مشخص گردد.

این روند خنثی همانطور که در نمودار زیر می بینید بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از کاهش ۱۰۲٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ مارس) به ۹۸٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۲ آوریل) قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد که در تایم فریم ۱ ساعته در بازار نفت، الگوی گوه شکل گرفته ‌است. در حرکت افزایشی نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۰۱٫۴۴ موجب از سرگیری روند برگشتی آغاز شده از سطح ۹۸٫۸۶ به سوی ۱۰۲٫۲۴ و در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۰٫۱۵ منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۹۹٫۴۰ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به کف ضلع پایینی الگوی گوه (Wedge) می باشد.

همانطور گفتیم فعلا به دلیل عدم انتشار آمارهای اقتصادی مهم و تعیین کننده، حرکت در روندی خنثی ادامه دارد . بنابراین بهتر است امروز منتظر شکسته شدن یکی از این سطوح باشیم.

در حال حاضر، با سقوط قیمت به نرخهای پایین در سطح ۱۰۰٫۱۵ فرصتهایی برای فروش با هدف ۹۹٫۴۰ و با صعود قیمت به بالای نرخ ۱۰۱٫۴۴ زمینه برای ورود به پوزیشن خرید با هدف ۱۰۲٫۲۴ دلار/بشکه فراهم می آورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

بازارها همچنان در روند خنثی/توقف قرار دارند و در انتظار انتشار رویدادهای مهم خبری هستند . پیش بینی امروز قیمت نفت برنت اندکی مبهم و نامشخص است زیرا معلوم نیست که آیا قیمت می تواند دوباره سطح مقاومت ۱۰۶٫۷۴ دلار/بشکه را لمس کند یا خیر؟

این سطح مقاومت همانگونه که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C که از سطح ۱۰۸٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۲۸ مارس) شروع شده تشکیل شده است.

با نگاهی به چارت زیر می توان دید که این موج خود متشکل از سه موج در قالب موجهای a , b , c می باشد. موج b که از سطح ۱۰۳٫۹۵ (پایین ترین سطح روز ۲ آوریل) شروع شده احتمالا خاتمه یافته است اما رشد قوی قیمت که دیروز از سطح ۱۰۵٫۱۳ شاهد بودیم ممکن است قیمت را در این موج به سوی سطح ۱۰۶٫۷۴ برساند.

در حرکت افزایشی چنانچه سطح ۱۰۶٫۷۴ شکسته شود موجب صعود به سوی سطح ۱۰۸٫۳۹ و چنانچه سطح حمایت ۱۰۵٫۱۳ شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۰۴٫۰۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود.

بدین جهت، می توان اکنون در مسیر روند اصلاحی به سوی سطح ۱۰۶٫۷۴ قرار گرفت اما به محض رسیدن قیمت به محدوده های پایین ۱۰۵٫۱۳ دلار/بشکه، می بایست در انتظار شروع حرکت نزولی باشیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت