تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

اخبار مرتبط با اوکراین همچنان مورد توجه بازار است و با توجه به افزایش تنش بین اوکراین و روسیه به نگرانی هایی که درباره وضعیت کنونی بوجود آمده بود افزوده است این مسئله خریداران اصلی طلا یعنی چینی ها را از امروز صبح به تکاپو انداخته است بطوریکه در بازار فیزیکی چین، حق پریمیوم در بازار شانگهای این کشور ۱ دلار گرانتر از قیمت نقدی معامله شد که نشاندهنده رشد اندک خرید فیزیکی می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز برای امروز تا زمانیکه قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۳۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۹۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) قرار دارد فرصتهایی برای خرید وجود دارد که امروز سطوح ۱۳۰۰ و ۱۲۹۵ مانع از هر گونه حرکت نزولی خواهد شد.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) حرکت افزایشی قیمت جهانی اونس طلا ادامه یافته است و اکنون احتمال شکسته شدن سطح مقاومت که بر روی نرخ ۱۳۱۴٫۴۳ است وجود دارد که اگر اینچنین شود، هدف بعدی، افزایش قیمت به سطح ۱۳۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود که دیروز بدان بطور مفصل اشاره شد.

از نقطه نظر فاکتورهای تحلیل تکنیکال، در حال حاضر قیمت وارد منطقه‌ای بسیار مهم در حد فاصله ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی شده است .

این امکان وجود دارد که قیمت در صورت شکست سطح ۱۳۱۴٫۴۳ در ناحیه نزدیکی مقاومت کلیدی و مهم ۱۳۲۱ استراحت نماید و  از اطراف این سطح سرعت با توجه به کامل شدن حرکت پنج موجی، افزایش قیمت به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد .

از عواملی که می تواند مانع از استمرار افزایش قیمت جهانی اونس طلا شود اقدام اخیر صندوق جهانی طلای اسپایدر است که امروز مشخص شد این صندوق  ۲٫۷ تن از ذخایر طلای خود را کاهش داده است . هم اکنون کل موجودی ذخایر صندوق جهانی اسپایدر به ۸۰۶٫۴۸ رسیده است.

گفتنی است که این صندوق از روز ۲۴ مارس به این سو خرید نداشته است و این موضوع می تواند سرعت حرکت افزایشی اخیر قیمت اونس طلا را کندتر کند و هر رشد قیمت را محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۱ کند و بالاتر از آن فعلا مورد توجه نیست.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا، صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC ) از نشست ۱۸ مارس در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد که اگر در آن مشخص شود اعضا چندان مخالفت زیادی با نظر  خانم یلن ( بهبود اوضاع اقتصادی، ادامه کاهش خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره در نیمه اول سال ۲۰۱۵ ) نداشته اند، اونس طلا از اطراف سطح مقاومت ۱۳۲۱ به سوی ۱۳۰۰ برگشت خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا