تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd :

دیشب پس از انتشار صورتجلسه شورای سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده (FOMC)، جریان ریسک پذیری تقویت شد و ارزهای پربازده در برابر دلار آمریکا صعود کردند.

زوج ارز AUDUSD اکنون به راحتی در نرخهای بالای سطح ۰٫۹۳۹۰ معامله می شود و برای اولین بار از ماه نوامبر به این سو به بالای سطح ۰٫۹۴ رسید.

از روز گذشته و پس از اعلام صورتجلسه FOMC حرکت صعودی بازارهای سهام در آسیا آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد. یورو نیز کماکان به روند افزایشی خود ادامه میدهد بطوریکه ارزش این ارز در برابر دلار به بالاترین سطح دو هفته گذشته نزدیک شده است . روز گذشته مجددا این زوج ارز در برابر اکثر ارزها مخصوصا دلار موفق ظاهر شد، بطوریکه تا سطح ۱٫۳۸۶۰ تقویت شد .

انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) قطعاً از جمله عواملی است که موجب تضعیف دلار شده است. تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته صورتجلسه FOMC همچنان در مسیر تضعیف دلار آمریکا در پایین ترین سطح ۳ هفته اخیر است و بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

در مجموع این صورتجلسه نکته خاصی را در خصوص زمان افزایش نرخ بهره مشخص نکرد. صورتجلسه نشست پیشین FOMC دیشب مهری در جهت تایید سناریوی موجود در بازار دال بر عدم تغییر نرخ بهره ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۵ بود و خبر دیشب توانست انتظارات بازار را تا حدودی عوض کند.

جلسه نشست ۱۷ – ۱۸ ماه مارس FOMC نسبتاً ملایم بود و هر چند چشم انداز مثبتی نسبت به اقتصاد ایالات متحده ترسیم نمود و در این صورتجلسه موضوع اصلی بحث و گفتگوها، همانند آنچه در گزارش اخیر یلن ذکر شد، برنامه خروج از سیاستهای انبساطی بود اما نکته قابل توجه آنکه، FOMC هیچگونه سیگنالی برای افزایش نرخ بهره در اوایل سال آینده ارایه نکرد.  

ثابت نگاه داشتن نرخ در شرایطی که چند هفته پیش اشاره به احتمال افزایش آن در اوایل سال آینده کرده بودند خود نشاندهنده کاهش ارزش دلار و تقویت یورو می باشد. محتوی صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا همگی اشاره به تثبیت نرخ بهره آمریکا تا اواخر سال آینده دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال و همانگونه که در نمودار زیر مشخص است در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به اینکه هم اکنون قیمت در بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی قرار گرفته است اگر حرکت صعودی ادامه یابد و قیمت به بالای سطح ۱٫۳۸۷۷ برسد می بایست به انتظار تقویت بیشتر تا بالاترین نرخهای ماه مارس یعنی سطح ۱٫۳۹۶۷ بود.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو