تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

دیروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده مثبت اعلام شد که این مسئله حکایت از ادامه روند رو به رشد خرجکرد خانوارهای آمریکایی دارد. این مسئله موجب تضعیف اونس طلا بلافاصله پس از اعلام خبر شد .

بطوریکه هر چند اونس طلا برای گذر از مقاومت ۱۳۳۴ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده خود در منطقه ۱۳۲۱ بازگشت.

به اعتقاد ما از دیدگاه تکنیکال قیمت اونس طلا به سقف قیمتی خود در زیر سطح مقاومت ۱۳۳۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۹۱٫۷۶ به ۱۲۷۷٫۲۹) رسیده است و فعلا قادر به ادامه رشد نیست و در معاملات امروز بیشتر متمایل به کاهش میباشد و از این رو ورود به خرید فعلا دلیل تکنیکالی قانع کننده‌ای ندارد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این موج افزایشی از سطح ۱۲۷۷ (پایین ترین سطح روز ۱ آوریل) در سه موج a , b , c شکل گرفته است که موج c خود در قالب پنج موج کوچک ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ تشکیل شده است که حتی موج ۵ به نظر می رسد که پنج موج جزء آن را تکمیل کرده است.

بدین جهت چنانچه مجموع دلایل تکنیکال و همچنین نیروهای بازار منجر به کاهش قیمت شوند، آنگاه قیمت در پی رسیدن به نقاط ۱۳۱۵ و ۱۳۰۴ خواهد بود که این موضوع را بررسی اندیکاتور MACD در تایم فریم ۱ ساعته تایید کرده است.

هم اکنون این اندیکاتور، واگرایی کاهشی را ایجاد کرده است که نشان می دهد روند افزایشی قیمت در زیر سطح ۱۳۳۴ به پایان رسیده است.

واگرایی کاهشی یا خرسی زمانی رخ می دهد که نشانگر MACD دره های جدید بسازد اما نرخها نتوانند به دره های جدید دست یابد و این واگرایی هنگامی که در سطح نسبتا اشباع شده ی رخ دهد بسیار مهم خواهد بود. بنابراین در شکل زیر واگرایی کاهشی شاخص MACD   را مشاهده می نمایید که اشاره به کاهش قیمت دارد .

از نظر تحلیل فاندامنتال ، شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا و امپایر استیت آمریکا خبرهای مهم ایالات متحده در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران خواهند بود اما مهمترین خبر امروز سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۱۷:۱۵ به وقت تهران می باشد .

بنابراین با توجه با سخنرانی یلن احتمال نادیده گرفته شدن آمارهای ساعت ۱۷:۰۰ بسیار است مگر اینکه اعداد نهایی با انتظار بازار تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

بیانیه و سخنان اخیر یلن حکایت از این دارد که بانک مرکزی آمریکا در پی پایان بخشیدن به محرکهای اقتصادی و اتمام برنامه خرید اوراق قرضه تا پایان ماه اکتبر و همچنین افزایش نرخ بهره در سال آینده است که اگر در لابه لای صحبتهای امروز اینگونه شود فرصت مناسبی برای برگشت قیمت به سوی ۱۳۰۴ می باشد.

با توجه به بهبود بازار کار و رشد خرجکرد مصرف کنندگان آمریکایی که در ماه مارس بیشترین رشد در طی ۱٫۵ ساله گذشته را به ثبت رساند باید دید ایا یلن از شرایط موجود اقتصادی راضی است ؟ در سخنرانیهای پیشین وی همواره نسبت به رشد اقتصادی ابراز خوشبینی کرده که کاهش اونس طلا را به همراه داشته است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا