تحلیل چشم انداز ایندکس جهانی دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری 

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر سبدی از شش ارز اصلی می سنجد پیش بینی می کنیم که در هفته جاری مجدد سطح ۷۹٫۳۳ (پایین ترین سطح روز ۱۰ آوریل) را لمس کند زیرا چنین به نظر می رسد که حرکت اصلاحی که قبلا از این سطح آغاز شده تکمیل گردیده است.

این حرکت اصلاحی همانطور که در نمودار زیر مشخص است صرفا پس از برخورد قیمت به سطح حمایت ۷۹٫۲۸۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C که از سطح ۸۱٫۴۸۲ – بالاترین سطح روز ۸ نوامبر ۲۰۱۳) شروع شده صورت گرفته است.

به باور ما قیمت ایندکس در این موج دیرو یا زود تا سطح ۷۷٫۹۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) سقوط خواهد کرد. در نمودار زیر مشخص است که ایندکس دو دفعه تلاش کرده که از این سطح حمایت ۷۹٫۲۸۴ عبور کند اما ناموفق بوده و به اعتقاد ما در هفته جاری در تلاش سوم خود می تواند با قدرت این سطح را بشکند.

برای اینکه از شکست این سطح مطمئن شویم می بایست قیمت حداقل تا سطح ۷۹٫۲۶ کاهش یابد که تاییدی در جهت شکست و هدف اولیه ۷۸٫۶۰۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و سپس ۷۷٫۹۲ باشد.

اکنون زمان برای شروع حرکت کاهش ایندکس جهانی دلار آمریکا فرا رسیده و به نظر می رسد که از آغاز این هفته، اقبال سرمایه گذاران به فروش دلار بیشتر شده است.

از سوی دیگر، یکی از دلایل تضعیف دلار، نگرانی از وضعیت بحرانی اوکراین و تنش در روابط غرب با روسیه است که منجر به تضعیف بیشتر ایندکس می شود.

بنابراین کسانی که انتظار استمرار حرکت نزولی ایندکس را دارند می باید به این نکته توجه کنند که در نمودار روزانه الگوی کاهشی تشکیل شده که اگر سطح ۷۹٫۲۸۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) با قدرت تمام شکسته شود، می تواند به شروع حرکت جدیدی کاهشی تا حدود ۷۸٫۶۰۵ و بعد از آن ۷۷٫۹۲۵ بیانجامد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا