تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) در خصوص نرخ بهره بانک فدرال است که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و بازار همچنان به دقت تغییرات سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا را دنبال می کند.

پیش بینی بازارها عدم تغییر سیاست های پولی فعلی است و در واقع ادامه همان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه از ۵۵ میلیارد دلار به ۴۵ میلیارد دلار در ماه می باشد.

امشب کنفرانس مطبوعاتی توسط ریس بانک مرکزی آمریکا و یا پیش بینی اقتصادی جدید نداریم اما مطابق همیشه، گمانه زنی ها از چشم انداز سیاستهای پولی ایالات متحده و زمان افزایش نرخ بهره مورد توجه شدید بازار جهانی طلا خواهد بود.

با توجه به بهبود آمارهای اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ اگر امشب در لابه لای بیانیه بانک فدرال رزرو تغییرات قابل توجهی در سیاست پولی بانک فدرال صورت گیرد که باعث شود احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره در نیمه اول سال آینده قوّت بیشتری به خود گیرد، قطعاً تضعیف اونس طلا را در پی خواهد داشت.

به باور ما هر گونه افزایشی در نرخ بهره عمدتا بستگی به روند رشد اقتصادی، تغییرات رشد در بازار کار و میزان تورم در فصل های آتی دارد که وضعیت نرخ بهره را مشخص تر خواهد کرد.

فعلا قیمت در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۲۸۵ و ۱۳۰۷ قرار دارد با این حال، نوسانات قیمت در طی چند روز گذشته نشانه هایی از تشکیل جهت کاهشی را نمایان می سازند .

به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۳۰۷ قرار دارد، کماکان روند نزولی اونس طلا قدرتمندانه ادامه یابد و دوباره هدف ۱۲۶۸ را نشانه بگیرد زیرا از نظر تحلیل تکنیکی حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۶۸٫۲۴ (پایین ترین سطح روز ۲۴ آوریل) تکمیل شده است.

همانطور که دیروز گفتیم و در نمودار زیر نیز مشخص است حرکت اصلاحی اخیر در اطراف سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از نزول ۱۳۳۰٫۹۰ – بالاترین سطح روز ۱۴ آوریل – به ۱۲۶۸٫۲۴) به پایان رسیده است.

مهمتر از همه اینکه قیمت همچنان در زیر خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۱۷ مارس) قرار گرفته و برای بار دوم نیز نتوانست به بالای این خط روند برسد .

به همین خاطر حرکت نزولی اونس طلا به سوی ۱۲۶۸ ادامه خواهد داشت و ما همچنان در زیر سطح ۱۳۰۷ به گرفتن پوزیشن های فروش ادامه خواهیم داد و تنها در صورت تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۳۰۷ می توان انتظار صعود بیشتر برای بازگشت به سطح ۱۳۱۶ و ۱۳۳۰ را داشت.

لازم به ذکر است که امروز گزارش تعداد اشتغال بخش خصوصی (ADP) در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه آوریل تعداد اشتغال بخش خصوصی به رقم ۲۰۳۰۰۰ افزایش یابد.

اعلام شاخص رشد اقتصادی سه ماهه اول در آمریکا (GDP Q1) نیز از اخبار اقتصادی امروز است که پیش بینی می شود به میزان ۱٫۲%+ افزایش یابد.

بنابراین همانطور که در نمودار زیر مشخص است عدم توانایی قیمت برای تثبیت در بالای سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) احتمال شروع مجدد روند نزولی در موج (c) به سوی سطح ۱۲۶۸ را فراهم کرده است که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا