خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار بیانیه FOMC 

جلسه FOMC چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران برگزار شد. کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) در نشست امشب خود، میزان نرخ بهره بانک فدرال را بدون تغییر (همانند پیش بینی ما)، رقم ۰٫۰ درصد تا ۰٫۲۵ درصد تثبیت نمود و مطابق انتظارات برنامه خرید اوراق قرضه از ۵۵ میلیارد دلار به ۴۵ میلیارد دلار در ماه کاهش یافت.

این بدان معناست که از آغاز ماه مه ، کمیته بانک فدرال رزرو آمریکا خرید دارایی های خود را از سازمان اوراق بهادار با پشتوانه وام رهنی از ۲۵ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار در هر ماه کاهش می دهد و همچنین خرید دارایی های خود را از اوراق بهادار بلند مدت خزانه داری از ۳۰ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار در هر ماه کاهش می دهد. بدین ترتیب از ماه آینده مجموع خرید ماهیانه دارایی ها توسط بانک مرکزی آمریکا به ۴۵ میلیارد دلار تقلیل می یابد.

در چهار جلسه گذشته بودجه خرید اوراق قرضه ۴۰ میلیارد دلار کاهش داشته است. این تصمیمات در پی بهبود آمارهای اقتصادی برای بزرگترین اقتصاد جهان اتخاذ شده است. اما واکنش قیمت جهانی اونس طلا به این خبر بسیار آرام بود که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر آمار ماهیانه اشتغال آمریکا در روز جمعه بود .

برای روز جمعه انتظار بازار در حدود ۲۰۷۰۰۰+ فرصت شغلی است که اگر خبر نهایی بالاتر از این عدد اعلام شود برای دلار مثبت و برای اونس طلا منفی خواهد بود .

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار بیانیه همچنان در منطقه ای خنثی و باریک مابین ۱۲۸۵ و ۱۳۰۷ در حال نوسان است و بازار فعلا در روندی نامطمئن و خنثی به حرکت خود ادامه می دهند بطوریکه با انتشار اخبار مختلف، نوسانات قیمت آغاز می شود و پس از مدتی از تب و تاب باز می ایستد اما به باور ما پس از خبر روز جمعه قطعا یکی از این دو سطح ۱۲۸۵ یا ۱۳۰۷ شکسته خواهند شد .

دیگر زوج ارزها و همچنین نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر روز جمعه تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد .

معامله گران تیز بین به محض رسیدن قیمت به نرخهای پایین تر ۱۲۸۵، فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در موج نزولی (c) با هدف ۱۲۶۸ فراهم می آورند که در نمودار زیر مشخص است و این در حالی است که اگر به هر دلیلی حرکت صعودی ادامه یابد و قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ برسد، پوزیشن های فروش بسته خواهند شد و قیمت به سوی ۱۳۱۶ و ۱۳۳۰ دست می یابد.

در هر صورت روز جمعه مهمترین خبر بازار یعنی اعلام گزارش ماهانه اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) در ایالات متحده آمریکا برای ماه آوریل منتشر خواهد شد.

آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارند که در شرایط فعلی، بانک مرکزی آمریکا (FOMC) هر گونه اتخاذ سیاستهای پولی انقباضی (به تدابیری اطلاق می‌شود که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست‌های پولی را برآورده می‌سازد و یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیری کاهنده عرضه پول را سیاست پولی انقباضی گویند) به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال، وابسته است و اعلام مثبت گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP)- که امروز اعلام شد- احتمال بهبود آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی این ماه در روز جمعه را بیشتر کرده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا