تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

بانک مرکزی آمریکا شب گذشته حرف جدیدی نسبت به آنچه قبلا در جلسات مختلف گفته بود نداشت و کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا پس از دو روز مذاکره با حفظ نرخ پایین بهره ،‌ سقف خرید اوراق قرضه را ۱۰ میلیارد دلار دیگر کاهش داد و به ۴۵ میلیارد دلار در ماه رساند و بازار به سرعت با کاهش قیمت جهانی اونس طلا به این تصمیم واکنش نشان داد .

بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرد تا زمانی که بازار کار تقریبا به حالت عادی بازگردد، نرخ بهره نیز در پایین ترین سطح ممکن (صفر درصد تا ۰٫۲۵ درصد) باقی نگاه داشته خواهد شد.

هرچند روز گذشته اونس طلا با کاهش مواجه شد اما هنوز قدرت ماندن در زیر منطقه ۱۲۸۵ را بدست نیاورده است و هم اکنون در محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۲۸۵ و ۱۳۰۷ قرار دارد.

این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از اعلام گزارش اشتغال آمریکا که قرار است فردا منتشر شود چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بازار را نسبت به این خبر بدانند . وضعیت برای نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی فردا را قویتر خواهد کرد .

در آستانه اعلام این خبر ، شاخصهای مربوط به بازار کار بسیار قوی اعلام شده اند که پیش زمینه مناسبی را ایجاد می کنند . شاخص ADP به میزان ۲۲۰۰۰۰+ اعلام شد .

تمامی شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از بهبود اوضاع اقتصادی این کشور می کند و در صورتیکه NFP فردا قوی تر از حد انتظار اعلام شود باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی ۱۲۶۸ دید .

در نمودار زیر نیز دیده می شود که قیمت در روندی خنثی و زیر سطح مقاومت اصلی ۱۳۰۷ قرار گرفته و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است. برای مشخص شدن حرکت اونس طلا، می بایست روند خنثی فعلی قیمت که مابین نرخهای ۱۲۸۵ و ۱۳۰۷ است شکسته شود.

چشم انداز کوتاه مدت این فلز نامشخص است زیرا هنوز هیچ یک از سطوح مقاومت ۱۳۰۷ و سطح حمایت ۱۲۸۵ شکسته نشده است. ادامه سقوط قیمت از ۱۳۳۰ می تواند تایید کننده این موضوع بوده و مجدداً احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۲۶۸ را بوجود آورد. با این حال، سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۲۸۵ بیانگر آن است که روند نزولی قیمت از نرخ ۱۳۳۰ ادامه داشته و هدف رسیدن به سطح ۱۲۶۸ خواهد بود.

در حرکت صعودی نیز، اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۳۰۷ شکسته شود و حداقل ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود سناریوی حرکت نزولی متوقف شده و حرکت بعدی قیمت به سوی سطوح ۱۳۱۶ و ۱۳۳۰ خواهد بود.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بازار منتظر تعداد مدعیان اولیه بیکاری هفتگی آمریکا می باشد که انتظار میرود از ۳۲۹۰۰۰ به ۳۱۷۰۰۰ نفر کاهش یابد.

شاخص خالص اصلی هزینه های مصارف شخصی آمریکا (PCE) نیز در همین ساعت اعلام می شود که پیش بینی می شود به میزان ۰٫۱%+ رشد داشته باشد. در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز پیش بینی می کنیم که موسسه مدیریت عرضه (ISM) در گزارش ماهانه خود اعلام کند که شاخص فعالیت کارخانجات آمریکا از رقم پیشین ۵۳٫۷ به ۵۴٫۳ افزایش یافته است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا