تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

فشار بر قیمت نفت خام سبک آمریکا که از سطح ۱۰۲٫۰۸ دلار/بشکه شروع شده بود، کماکان ادامه دارد و دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت به نزدیکی سطح ۹۹٫۱۷ دلار/بشکه سقوط کرد.

بهای نفت خام هم اکنون در بالای سطح حمایت ۹۹٫۱۷ دلار در هر بشکه است و به نظر می رسد که این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد .

تحلیل اولیه این روند با اتکا به امواج الیوت بیانگر آن است که روند اصلاحی که از نزدیکی سطح ۹۹٫۱۷ شروع شده در شرف پایان بوده و زمان بازگشت به روند نزولی فرا رسیده است. ادامه حرکت نزولی می تواند راه را برای سقوط قیمت به زیر خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی هموار کند.

در سایر آمارهای بازار نفت میزان موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی در ایالات متحده ۱٫۷ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی ها بود. چنین آماری می تواند موجب فرود بیشتر قیمت نفت خام گردد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح حمایت پیشین که بر روی نرخ ۱۰۰٫۲۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده بود، هم اکنون به عنوان مقاومت اولیه قیمت عمل می کند .

پیش بینی می کنیم، با توجه به تحولات تکنیکی و بنیادی، قیمت نفت خام کماکان تحت فشار قرار داشته باشد. در نمودار زیر به وضوح مشخص است که نفت خام مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد پایینتر از ۹۹٫۱۷ برداشته است .

بنابراین تمایلات بازار برای نفت خام همچنان منفی است و در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۹۹٫۱۷ احتمال شروع روند نزولی به سوی سطح ۹۷٫۳۷ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

روند حرکت نفت برنت دریای شمال کماکان در شیب نزولی پایدار است و هم اکنون، سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۰۷٫۳۰ دلار/بشکه قرار دارد و در صورت شکسته شدن این سطح، هدف بعدی بر روی نرخ ۱۰۶٫۵۱ تشکیل شده است .

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم قیمت نفت برنت در شرایطی نیست که انتظار رشد قیمت را داشته باشیم و به همین دلیل تاثیر اخبار و حرکات بازار اگر در جهت موافق قیمت باشد ممکن است اندک باشد.

در حرکت نزولی، به دلیل عدم توفیق نفت برنت برای عبور و تثبیت بالای سطح ۱۰۹٫۰۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی)، راه برای سقوط تا نرخ ۱۰۶٫۵۱ هموار شده است.

در حال حاضر بررسی سطوح فیبوناچی نشان دهنده شکل گیری حرکت کاهشی در کوتاه مدت است و قیمت در مسیر کانال نزولی به حرکت خود ادامه می دهد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است ادامه روند نزولی می تواند قیمت را به نرخ ۱۰۷٫۳۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و در ادامه سطح ۱۰۶٫۵۱ (بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) برساند. از این رو در معاملات امروز شکسته شدن سطح ۱۰۷٫۳۰ شروع مجدد روند نزولی را نوید خواهد داد.

نفت خام در روزهای گذشته نشانه های جدی از ضعف نشان داده و یکی از دلایل ضربه دیدن نفت برنت بوده است در صورتی که این روند ادامه پیدا کند نفت برنت نیز همچنان به سقوط خود ادامه خواهد داد .

بنابراین برای امروز بسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱۰۷٫۳۰ می تواند به استمرار حرکت نزولی به سوی ۱۰۶٫۵۱ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بیانجامد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت