تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

چنانکه در گزارشهای پیشین بدان اشاره کردیم، بالا بودن میزان موجودی ذخایر نفتی آمریکا، کاهش تقاضای نفت چین و همچنین از سرگیری صادرات نفت لیبی از جمله عواملی است که در روزهای اخیر موجب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

از این رو همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی نفت خام ادامه دارد و از این رو، کماکان منتظر فرود بیشتر تا نرخ های پایین تر از ۹۸٫۷۰ دلار/بشکه هستیم.

بازگشایی دو پایانه نفتی (الحریقه و زویتینه) از چهار پایانه نفتی در شرق لیبی نیز که از ماهها پیش تحت محاصره مخالفان قرار داشت ، از دیگر عوامل کاهش دهنده نفت می باشد.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید اگر انرژی جدیدی در قیمت نفت خام برای تثبیت در بالای سطح مقاومت ۱۰۰٫۲۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) ایجاد نشود، آنگاه قیمت چاره‌ای جز ریزش تا قیمتهای پایینتر نخواهد داشت.

بدین ترتیب در کوتاه مدت ورود به پوزیشن های فروش منطقی به نظر می رسد و قیمت متمایل به رسیدن به سطوح جدید حمایتی در نقاط ۹۸٫۲۰ و ۹۷٫۳۷ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) خواهد بود.

در محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۰٫۲۸ قیمت با مقاوتهای مهمی مواجه است که برای صعود باید این مقاومتها را پشت سر بگذارد اما هم اکنون قیمت در نزدیکی سطح ۹۹٫۱۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصد) در نوسان است و بر طبق اطلاعات نمودار پایین، شکست سطح ۹۸٫۷۰ (پایین ترین سطح روز گذشته) زمینه را برای سقوط قیمت نفت خام تا ۹۷٫۳۷ دلار/بشکه فراهم می آورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

تحلیل روز گذشته همچنان معتبر است و همانطور که گفتیم قیمت نفت برنت در شرایطی نیست که انتظار رشد قیمت را داشته باشیم و به همین دلیل تاثیر اخبار و حرکات بازار اگر در جهت موافق قیمت باشد ممکن است اندک باشد.

در حرکت نزولی، به دلیل عدم توفیق نفت برنت برای عبور و تثبیت بالای سطح ۱۰۹٫۰۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی)، راه همچنان برای سقوط تا نرخ ۱۰۶٫۵۱ هموار شده است.

در حال حاضر بررسی سطوح فیبوناچی نشان دهنده شکل گیری حرکت کاهشی در کوتاه مدت است و قیمت در مسیر کانال نزولی به حرکت خود ادامه می دهد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است ادامه روند نزولی می تواند قیمت را به نرخ ۱۰۶٫۵۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و در ادامه به نرخهای پایین تر برساند. از این رو در معاملات امروز شکسته شدن سطح ۱۰۶٫۸۰ شروع مجدد روند نزولی را نوید خواهد داد.

نفت خام در روزهای گذشته نشانه های جدی از ضعف نشان داده و یکی از دلایل ضربه دیدن نفت برنت بوده است در صورتی که این روند ادامه پیدا کند نفت برنت نیز همچنان به سقوط خود ادامه خواهد داد .

بنابراین برای امروز هر چند حرکت اصلاحی تشکیل شده است اما این حرکت دوام چندانی نخواهد داشت و در نرخهای زیر سطح مقاومت ۱۰۸٫۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) متوقف خواهد شد و بسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱۰۶٫۸۰ (پایین ترین سطح روز گذشته) می تواند به استمرار حرکت نزولی به سوی ۱۰۶٫۵۱ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بیانجامد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت