تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

برای قیمت جهانی اونس طلا حجم کم نقدینگی در بازار حرکت خنثی و رنجی را در طی ۲۴ ساعته گذشته موجب گردید. اما امروز یک خبر مهم فراروی بازار است تا شاید به مدد آن شاهد حرکات مهمی باشیم.

سخنرانی امروز خانم یلن ریس بانک مرکزی آمریکا که امروز در اوایل سشن آمریکا صورت خواهد گرفت (ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران)، از اهمیت خاصی برخوردار است. بازار در انتظار آن خواهد بود تا از سخنان ملایم (Dovish) خانم یلن احتمال عدم تغییر نرخ بهره برای مدتی طولانی را مشخص کند.

البته ما انتظار نداریم خانم یلن در گزارش امروز خود به خبر یا موضوع قابل توجهی اشاره نماید. احتمالا وی با اشاره به چشم انداز وضعیت احیای رشد اقتصادی به این نکته تاکید خواهد نمود که میزان نرخ بهره بانک فدرال کماکان برای مدت طولانی در نرخهای پایین باقی خواهد ماند.

همچنین، وی با اشاره به اقدام اخیر بانک فدرال برای کاهش محرکهای مالی، تصریح خواهد نمود که این اقدام نشانه ای برای تغییر زودهنگام در نرخ بهره بانکی نیست.

از نظر تحلیل تکنیکال در قیمت جهانی اونس طلا سطح مقاومت ۱۳۱۶ و حمایت ۱۳۰۴ سرنوشت امروز قیمت را تعیین خواهند کرد که اگر امروز شکسته شوند جهت قیمت مشخص می گردد.

در صورت شکسته شدن سطح ۱۳۱۶ حرکت افزایشی اونس طلا با شدت بیشتری به سوی سطح ۱۳۳۰ ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، این سطح منجر به حرکت نزولی قیمت می شود و اگر قیمت در پایین سطح حمایت ۱۳۰۴ تثبیت شود، اولین نشانه از تایید حرکت کاهشی به ترتیب به سطوح ۱۲۹۹ و ۱۲۹۲ است.

همانطور که روز گذشته گفتیم بر اساس شواهد تکنیکال، بازه قیمتی ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ برای اونس طلا یک منطقه مقاومتی به حساب می‌آید و احتمالا این حرکت برگشتی و اصلاحی قیمت که قبلا از سطح ۱۲۶۸٫۲۴ (پایین ترین سطح روز ۲۴ آوریل) شروع شده در همین سطح ۱۳۱۶ تکمیل گردیده است.

در نمودار زیر مشخص است که این حرکت برگشتی در قالب سه موج a و b و c شکل گرفته که سومین موج یعنی موج c در اطراف سطح مقاومت ۱۳۱۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۳۳۰٫۹۰- بالاترین سطح روز ۱۴ آوریل- به ۱۲۶۸٫۲۴) به سقف و پیک قیمتی خود دست یافته است.

یکی دیگر از نشانه های برگشت قیمت آن است که اونس طلا پس از افزایش این چند روز خود هنوز یک حرکت برگشتی و پول بک به خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز۱۷ مارس) نداشته است که این امر احتمال برگشت قیمت را بوجود می آورد.

از این رو اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال اونس طلا، بیشتر بر مکث قیمت در ناحیه مقاومت کنونی ۱۳۱۶ و ریزش به سمت هدف ۱۲۹۲ اشاره دارند.

این در حالی است که اگر به هر دلیلی و در واکنش به اظهارات امروز یلن حرکت افزایشی ادامه یابد، در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۶ می باید در انتظار تقویت شدید تا ۱۳۳۰٫۹۰ باشیم. بهتر است تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر سخنرانی یلن بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا