تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در شرایط فعلی، هر چند امروز در سشن آسیا ابتدا شاهد کاهش به ۱۲۷۷ و سپس برگشت قیمت (در واکنش به تحولات اوکراین) به بالای ۱۲۹۸ بودیم اما هنوز بهترین گزینه، فروش اونس طلا در سطوح مقاومت است.

فعلا در نتیجه انتخابات استقلال طلبان شرق اوکراین که تقریبا نود درصد رای دهندگان خواهان خودمختاری مناطق لوهانسک و دونتسک بودند، قیمت مقداری با افزایش روبرو شده است و مناطق دونتسک و لوهانسک با اعلام نتیجه انتخابات در تلاش هستند تا از اوکراین جدا شوند و همانند جمهوری خودمختار شبه جزیره کریمه به روسیه بپیوندند.

اما تا زمانیکه قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۳۰۸ و ۱۳۱۶ قرار دارد ، فعلا روند نزولی پایدار است و در این خصوص، نه تنها آمارهای فاندامنتال (افزایش ایندکس جهانی دلار آمریکا) مویّد این موضوع است بلکه نمودارهای تکنیکال نیز مشخص می کنند که قیمت در حال کاهش به سوی سطح ۱۲۶۸٫۲۴ (پایین ترین سطح روز ۲۴ آوریل) می باشد.

به نظر می رسد که برای شروع مجدد حرکت کاهشی نیاز به زمان است و تثبیت ۲ ساعته قیمت در پایین سطح حمایت ۱۲۷۹ می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت به سوی سطح ۱۲۶۸ باشد.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از افزایش ۱۲۶۸٫۲۴ به ۱۳۱۵٫۶۰ (بالاترین سطح روز ۵ مه) تشکیل شده است که در واقع آخرین مانع برای جلوگیری از ریزش قیمت به سطح ۱۲۶۸٫۲۴ محسوب می شود.

در حرکت افزایشی نیز سطوح مقاومت بسیاری در مسیر حرکت صعودی قیمت وجود دارند که اولین آنها ۱۳۰۸ و ۱۳۱۵٫۶۰ (بالاترین سطح روز ۵ مه) می باشند.

اکنون حرکت نزولی، جریان مسلط اونس طلا است و در صورت ادامه سقوط و تا هنگامی که در موج نزولی (c) است، می توان به انتظار استمرار سقوط به سوی سطح ۱۲۶۸ باشیم زیرا این موج هنوز تکمیل نشده است.

در بازار طلای چین امروز هر اونس طلا با پریمیوم ۴ دلاری نسبت به قیمت جهانی به فروش می رود که نشان می دهد تقاضای فیزیکی مقداری افزایش یافته ولی تا زمانیکه این حق پریمیوم به بالای ۸ دلار نرسد تاثیر چندانی بر روی افزایش اونس طلا نخواهد داشت. اگر خاطرتان باشد در اوایل سال میلادی ۲۰۱۴ حق پریمیوم طلای چین بیش از ۲۰ دلار بود که موجب تقویت قیمت گردید.

در هر صورت با توجه به تحولات فاندامنتال و تکنیکال از حالا به بعد، بار دیگر تمرکز بازار بر ادامه حرکت نزولی اونس طلا خواهد بود و در این مسیر، اولین سطح حمایت نرخ ۱۲۷۹ خواهد بود.

بنابراین چنانکه سطح ۱۲۷۹ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت پایین آن تثبیت شود، مانع دیگری برای ادامه حرکت نزولی به سوی سطح ۱۲۶۸ دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا