تحلیل چشم انداز هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY

برای قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا هم اکنون این سوال مطرح است که آیا بار دیگر به روند حرکت خنثی بازگشته گشته ایم؟ در چارت پایین مشخص است که حرکت صعودی در نزدیکی سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ و حرکت نزولی در نرخ ۸۳٫۲۷ متوقف شده و برای هفته جاری انتظار داریم که قیمت در فضای بدون روند بین منطقه ۸۳٫۲۷ و ۸۴٫۶۲ در نوسان باشد زیرا چنین به نظر می رسد که حرکت اصلاحی از سطح ۸۴٫۴۹ ( بالاترین سطح روز ۲۳ مه ) هنوز کامل نشده است.

در چارت پایین همانگونه که ملاحظه می شود این حرکت اصلاحی پس از نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ – سطح فیب ۵۰ درصدی از موج افزایشی C که از سطح ۷۸٫۹۱۸ ( پایین ترین سطح روز ۱ فوریه ) شروع شده ، رخ داده است.

به باور ما این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته و تا کنون فقط موج a تکمیل شده است و در حال حاضر موج b در حال پیشرفت است و پیش بینی می شود که در این موج شاهد برگشت بخش یا کل موج نزولی a به سطوح بالا باشیم. به احتمال بسیار این سه موج ساختاری از الگوی مسطح (Flat) را تشکیل خواهند داد که بین سطوح ۸۳٫۲۷۴ ( فیب ۳۸٫۲ درصدی ) و ۸۴٫۶۲ در روندی خنثی قرار خواهد گرفت.

این پترن همچنین نشان می دهد که موج b ممکن است که در اطراف نزدیکی سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ پایان یابد و پس از آن دوباره در موج نزولی c به سوی ۸۳٫۲۷ قرار گیرد. بنابراین اگر این روند مطابق نظر ما ادامه یابد، می باید در هفته جاری سطوح ۸۳٫۲۷ و ۸۴٫۶۲ پایدار باقی بمانند.

در سایر تحولات و در زوج دلار آمریکا به ین ژاپن بازار ارز همواره به انتظار وقوع رویدادهای خبری است و اکنون به نظر می رسد موضوع سقوط شدید شاخص سهام نیکی ژاپن و بدنبال آن کاهش سایر بازارهای سهام جهان به یکی از خبرسازترین رویدادهای بازار تبدیل شده است و در حال حاضر نقدینگی به ین ژاپن یکی از مهمترین مسائل است و در بازارهای پولی یکی از نشانه های رشد ریسک در بازار محسوب می شود.  

در زوج UsdJpy با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۱٫۰۰، خریداران شانس چندانی برای ادامه روند صعودی ندارند. سطح ۱۰۱٫۰۰ شکسته شده و اکنون قیمت در تلاش برای عبور از نرخ ۱۰۰٫۸۰ است. فعلا هر حرکت افزایشی موقتی است و در صورت بازگشت قیمت به بالای سطح ۱۰۱٫۳۰ می توان به انتظار شروع حرکت نزولی به ترتیب به سطوح ۱۰۰٫۶۰ و ۱۰۰٫۵۰ الی سطح مهم و کلیدی ۱۰۰٫۰۰ بود.

با این تفاسیر، انتظار می رود، با ادامه کاهش بازارهای سهام آسیا ، اروپا و آمریکا فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر دلار در مقابل ین ژاپن تحمیل شود.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص ایندکس دلار