تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

قیمت هر اونس طلا همچنان پشت سد مقاومت قوی ۱۳۰۰ قرار دارد و تا بحال چندین بار با عقب نشینی های خود نفس تازه کرده تا از این سد قدرتمند بگذرد ولی ظاهرا فایده ایی ندارد. به هر حال دیروز گفتیم که تقاضای فیزیکی چین ها و هندها فعلا پایین است و اونس طلا برای بالا رفتن نیاز به حمایت بیشتری از سوی این بازیگران دارد.

یکی از دلایل تقویت اونس طلا در معاملات روز گذشته تشدید تنش های اوکراین بود زیرا طلا معمولا که از آن به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری در شرایط تنش‌های ژئوپلتیکی یاد می‌شود، از ناآرامی‌های اقتصادی و سیاسی سود می برد اما با تقاضای فیزیکی ضعیف چینی ها و خروج سرمایه ها از هولدینگ سرمایه گذاری اسپایدر، قیمت جهانی طلا مجدد رو به ضعف نهاد بطوریکه هم اکنون دوباره در زیر سطح مقاومت ۱۳۰۰ قرار گرفته است که خط بستر مهمی از لحظ روانشناسی جمعی محسوب می شود .

دیروز دیدیم که قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه جدایی‌‌خواهان شرق اوکراین از اکثریت قاطع آرای موافق در رفراندوم خودمختاری خبر دادند بیشتر از ۱۳۰۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۲۶۸ به ۱۳۱۵) نتوانست بالاتر برود و هم اکنون قیمت در پایین سطح ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) در حال معامله شدن است و تلاش دارد دوباره نرخهای پایین تر را لمس کند و به سوی هدف خود یعنی سطح ۱۲۶۸ حرکت کند.

فعلا قیمت بین ۱۲۹۲ و ۱۳۰۳ گیر کرده و اگر امروز ۱۲۹۲ به سمت پایین شکسته شود به راحتی تا حدود ۱۲۸۶ و ۱۲۷۷ پایین خواهیم رفت. به هر حال باید منتظر ماند و نظاره کرد آیا بر مقاومت ۱۳۰۳ پیروز خواهد شد و یا حمایت ۱۲۹۲ را شکست خواهد داد.

صندوق جهانی اسپایدر به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بر روی طلا، امروز ۲٫۳۹ تن از ذخایر طلای خود را کاهش داد. امروز خرده فروشی ایالات متحده (پیش بینی ۰٫۵%+) اعلام می شود و بازار در این عدد به دنبال جواب این سوال می گردد که آیا بهبود بازار کار موجب تقویت خرجکرد آمریکاییها شده است یا خیر ؟

اگر جواب مثبت باشد هیچ تردیدی نباید داشت که این مسئله کاهش قیمت جهانی اونس طلا را محتمل تر می کند . فردا نیز شاخص بهای تولید کنندگان آمریکا (پیش بینی ۰٫۱%+) اعلام می شود که هرچند در اولویت دوم قرار دارد اما از آنجایی که پس فردا شاخص بهای مصرف کنندگان (CPI) اعلام می شود و این دو شاخص همبستگی بالایی با یکدیگر دارند مهم محسوب می شود .

در هر صورت فعلا قیمت هر اونس طلا در سطح ۱۳۰۳ به سقف قیمت برخورد کرده است و اگر نتواند بالای ۱۳۰۷ تثبیت شود ممکن است دوباره ۱۲۸۶ و حتی ۱۲۷۷ را ببیند و سپس به سوی ۱۲۶۸ حمله ور شود و در کل هنوز نشانه های قوی صعودی در قیمت طلا دیده نمی شود و مهمترین مشکل بازار حجم کم خرید فیزیکی چینی ها و فروش صندوق جهانی اسپایدر است.

تنها به شرط شکسته شدن قیمت در بالای سطح ۱۳۰۷ می تواند به صعود تا سطح ۱۳۱۵ بیانجامد اما باید توجه داشت که سطوح مقاومتی بر روی نرخهای ۱۳۰۳ و ۱۳۰۷ وجود دارند که می تواند مانع از هر گونه ادامه حرکت صعودی گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا