تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در واکنش به تحولات دیروز و افزایش تنش در اوکراین قیمت نفت خام سبک آمریکا اندکی با افزایش روبرو شد اما برای امروز قیمت ۱۰۱٫۱۳ دلار/بشکه همچنان مقاومت سختی محسوب می شود که عبور از آن کمی بعید به نظر می رسد.

همانطور که روز گذشته گفتیم اندیکاتورهای مربوط به تحلیل تکنیکال و امواج الیوت قیمت نفت خام سبک آمریکا تا زمانیکه قیمت در پایین سطح ۱۰۱٫۱۳ قرار دارد سیگنال ریزش به سوی سطح ۹۸٫۷۴ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۱ مه) صادر کرده است زیرا موج برگشتی قیمت از این سطح تکمیل شده است و نباید این نشانه از نظر ما دور بماند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که پنج موج این حرکت برگشتی را تشکیل داده اند که موج آخر برای چندمین بار نتوانسته خود را به بالای سطح رزیستنس و مقاومت ۱۰۱٫۱۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۱۰۴٫۹۹ به ۹۸٫۷۴) برساند.

همچنین با نگاهی دقیق تر به نمودار پایین متوجه می شویم که این پنج موج یک الگوی گوه افزایشی را بوجود آورده اند که این از نظر تحلیل تکنیکال معمولا از الگوی های ادامه دهنده می باشد و بیانگر از سرگیری روند نزولی قیمت می باشد که از سطح ۱۰۴٫۹۹ شروع شده است.

با این تفاسیر، انتظار می رود، پس از انجام حرکت اصلاحی و فرو نشستن جو روانی بازار، فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر نفت خام سبک آمریکا تحمیل شود. هرچند که باید به انتظار ماند تا شاهد شکسته شدن سطح نزولی جدید در نرخ ۹۹٫۷۰ دلار/بشکه باشیم تا بتوان وارد پوزیشن فروش با هدف ۹۸٫۷۴ دلار/بشکه شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز تحلیل روز گذشته همچنان پایدار است و پیش بینی می کنیم که حرکت اصلاحی کنونی در همان نزدیکی سطح مقاومت ۱۰۸٫۶۹ دلار/بشکه متوقف شود و پس از آن دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد و به سوی سطح ۱۰۷٫۶۴ کاهش یابد که این سطح پایین ترین نرخ به ثبت رسیده در روز ۹ مه می باشد.

در نمودار پایین می بینیم که این منطقه مقاومتی بر روی سطح فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از کاهش ۱۰۹٫۰۲ (بالاترین سطح روز ۹ مه) به ۱۰۷٫۶۴ قرار گرفته است.

از نظر بررسی امواج الیوت ، این حرکت نزولی در موج C تشکیل شده است که این موج در واقع سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۱۱۰٫۶۵ (بالاترین سطح روز ۲۴ آوریل) می باشد.

در نمودار زیر مشخص است که این موج نزولی C از سطح ۱۰۹٫۰۲ آغاز شده است و در این موج قیمت نفت برنت قادر خواهد بود که خود را تا سطح ۱۰۶٫۶۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) پایین بکشاند.

هر چند قیمت نفت برنت در برخورد به سطح حمایت ۱۰۷٫۵۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) کمی اصلاح کرده است اما به باور ما بزودی این سطح حمایت نیز شکسته خواهد شد.

بنابراین برای امروز حد استاپ پوزیشن فروش را می توان در همان بالای نرخ ۱۰۹٫۰۲ در نظر گرفت و اهداف کاهشی قیمت نفت برنت در موج نزولی C به ترتیب سطوح ۱۰۷٫۶۴ و ۱۰۷٫۵۷ الی ۱۰۷٫۱۲ دلار/بشکه قرار دارند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت