تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید تغییر چندانی در روند حرکت اونس طلا ایجاد نشده است و انتظار می رود در کوتاه مدت، قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه یابد تا یکی از سطوح ۱۲۷۹٫۶۰ (پایین ترین سطح روز ۱۲ مه) یا ۱۳۰۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) شکسته شود.

با این حال، حرکت خنثی قیمت جهانی اونس طلا موجب تشکیل الگوی گوه  (wedge) در نمودار ساعتی شده که خبر از خروج قیمت از این الگو دارد.

نکته قابل توجه آنکه، با عبور قیمت از سطح ۱۲۷۹ الگوی چند هفته ای این الگو شکسته خواهد شد و فرصتهای را برای ورود مجدد فروشندگان فراهم می آورد اما اگر قیمت در بالای سطح ۱۳۰۹ تثبیت شود، اولین نشانه از تایید حرکت افزایشی است.

همانطور که می دانید، اخیرا آمارهای اقتصادی از آمریکا روندی امیدوارکننده را در پیش گرفته و به خاطر رشد آمارهای اقتصادی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در سال آینده بیشتر و بیشتر می شود .

در چنین فضایی، قیمت جهانی طلا جانی برای افزایش قیمت مستحکم به بالای ۱۳۰۰ ندارد مگر آنکه تشدید تنش در اوکراین یا رشد قیمتهای پلاتین و پالادیوم بتواند قیمت اونس طلا را به بالای مقاومت مهم ۱۳۰۹ برساند.

لازم به ذکر است امروز تحرکی در صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) مشاهده شد و این صندوق ۲۶۰ کیلو از ذخایر خود را کاهش داد و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۸۱٫۹۹ تن کاهش یافته است که نشاندهنده عدم تمایل سرمایه گذاران بین المللی به خرید طلا است.

در تقویم اقتصادی روز خبر خاصی منتشر نمی شود و از این رو می بایست در انتظار حرکت قیمتها در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۲۷۹ و ۱۳۰۹ بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار هم معامله گران موفق به شکست یکی از سطوح حمایت ۱۲۷۹ یا مقاومت ۱۳۰۹ می شوند؟ شکست یکی از سطوح فوق می تواند محرّکی برای تعیین جهت حرکت قیمت جهانی اونس طلا باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا