تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

هرچند روز گذشته قیمت جهانی اونس طلا مقداری به سطح ۱۲۸۵ کاهش یافت اما قدرت ماندن در این منطقه (ضلع پایینی خط روند الگوی گوه) را نداشت و طولی نکشید که دوباره به محدوده نوسان خود در روزها و هفته های اخیر مابین خطوط ۱۲۸۵ و ۱۳۰۵ بازگشت.

وضعیت برای نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امشب را قویتر خواهد کرد. تغییر خاصی بر روی الگوی حرکت اونس طلا دیده نمی شود و چنانچه قیمت به زیر خط روند الگو گوه برسد براحتی تا حدود سطح ۱۲۷۹ پایین خواهد آمد.

در حرکت صعودی نیز اگر قیمت قادر به عبور ازسطح مقاومت ۱۳۰۹ باشد، آنگاه خریداران می توانند تا حدی به استمرار حرکت صعودی امیدوار باشند و در این صورت، هدف بعدی ۱۳۱۶ و ۱۳۲۶ خواهد بود ولی همانطور که می دانیم عدم انتشار اخبار از اقتصاد آمریکا و اوکراین، بازار را در روندی خنثی قرار داده است.

این رفتار موئد آن است که معامله گران تا پیش از انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بازار به خبر امشب را بدانند .

معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست اصلی منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

سخنرنی دادلی ، یلن (ریس بانک فدرال رزرو) و کوچرلاکوتا تنها خبرهای نسبتا با اهمیت بازار هستند که البته به نظر نمی رسد این سخنرانی ها در شرایطی فعلی تاثیر خاصی داشته باشند و بیشتر توجهات بازار به خبر صورتجلسه امشب FOMC است که از جهت ترکیب آرا برای ادامه کاهش محرکهای مالی و نیز بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره در سال آینده اهمیت خاصی دارد.

در رابطه با اخبار مربوط به صورتجلسه های بانکهای مرکزی این مسئله معمول است و گاه پیش می آید که در فاصله نشست تا اعلام جزییات اتفاقی رخ می دهد که تصمیمات پیشین را بی اعتبار می کند.

تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار جهانی اونس طلا محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد.

در هر صورت امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود که این رویداد بالواقع مهمترین رویداد این هفته محسوب می شود و شاید به مدد آن شاهد شکست یکی از سطوح حمایت ۱۲۸۵ یا مقاومت ۱۳۰۹ باشیم. بهتر است تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودارروند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا