تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار زیر مشخص است در هفته اخیر تابع یک روند صعودی از سطح ۹۸٫۱۸ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۵ مه) بوده که توانسته قیمت را تا حدود سطح ۱۰۳٫۱۱ برساند.

به باور ما با توجه به آنکه حرکت پنج موجی رو به اتمام است، قیمت در نزدیکی سطح  ۱۰۳٫۵۲ با مقاومت مواجه است و چنانچه امروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران بالاتر از حد پیش بینی ها (۱۰۰- هزار بشکه) اعلام شود دوباره با کاهش قیمت مواجه می شود.

تا کنون چهار موج از این چرخه پنج موجی کامل شده است و موج آخر یعنی موج ۵ نیز بزودی تمام می شود و فعلا در موج آخر این موج یعنی v به سوی سطح ۱۰۳٫۵۲ در حرکت است.

به اعتقاد ما این موج v به احتمال زیاد در حدود سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۲ به پایان می رسد و پس از آن چنانچه موجودی ذخایر نفتی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود می بایست منتظر برگشت قیمت باشیم و حتی هر گونه شکست سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۲ صرفا یک شکست غلط (false breakout) خواهد بود که زیاد نمی تواند بالای این سطح  ۱۰۳٫۵۲ دوام بیاورد.

البته هنوز مشخص نیست که نفت چگونه در اطراف این سطح مقاومت سقف قیمت را تشکیل خواهد داد، ممکن است موقتا این سطح را سوراخ کند و پس از آن روند معکوس به خود بگیرد و یا اینکه از همین نرخهای فعلی شروع به یک روند نزولی کند بدون آنکه قادر به شکست سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۲ باشد.

در هر صورت نبایستی زیاد انتظار رشد قیمت به بالای سطح ۱۰۳٫۵۲ را داشت و با توجه به فقدان محرّک لازم برای صعود انتظار نمی رود که حتی شکسته شدن این سطح نیز منجر به تغییر جدّی در جهت افزایش قیمت شود مگر آنکه امروز موجودی ذخایر نفتی آمریکا با کاهش شدیدی مواجه شود که می تواند به تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی بیانجامد.

بنابراین برای امروز رسیدن به قیمت نفت خام سبک آمریکا به نزدیکی سطح  ۱۰۳٫۵۲ فرصتی را برای ورود به پوزیشن های فروش فراهم خواهد آورد که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید اما اگر در واکنش به خبر موجودی ذخایر نفتی آمریکا حداقل بتواند دو ساعت بالای سطح ۱۰۳٫۵۲ تثبیت شود زمینه را برای افزایش قیمت به بالای سطح ۱۰۴ دلار/بشکه فراهم می آورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت سطح حمایت ۱۰۹٫۰۸ دلار/بشکه را لمس کند زیرا هنوز روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۱۰٫۳۳ (بالاترین سطح روز ۱۹ مه) تکمیل نشده است.

به باور ما این موج کاهشی در قالب سه موج تشکیل شده است و تا کنون دو موج اول آن کامل شده است و موج سوم یعنی موج c تازه شروع شده است که می تواند در این موج قیمت را تا حدود سطح ۱۰۹٫۰۸ پایین بیاورد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۱۰۷٫۰۵ (پایین ترین سطح روز ۹ مه) به ۱۱۰٫۳۳ واقع شده است.

از سوی دیگر، چانچه قیمت نفت برنت به محدوده ۱۱۰٫۰۳ و ۱۱۰٫۳۳ وارد شود سیگنال امروز خنثی خواهد بود و تنها به شرط شکست کامل سطح ۱۱۰٫۳۳ موحب تایید استمرار روند افزایشی به سوی سطح ۱۱۱ دلار/بشکه می شود و از این رو می بایست استاپهای فروش را در بالای آن قرار داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت