تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

روز گذشته پس از اعلام کاهش در میزان ذخایر نفتی آمریکا، قیمت نفت افزایش یافت و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید قیمت نفت خام سبک آمریکا توانست که با قدرت به بالای سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۲ افزایش یابد و برای امروز می تواند هدفی در حدود سطح ۱۰۴٫۹۹ دلار/بشکه را نشانه بگیرد.

از منظر فاندامنتالی و تکنیکالی پس از آنکه سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۲ شکسته شد، روند حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا فعلا به صعودی تبدیل شده است.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از کاهش ۱۰۴٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۱۶ آوریل) به ۹۸٫۷۴ (پایین ترین سطح روز ۱ مه) تشکیل شده بود که دیروز با قدرت تمام شکسته شد.

برای امروز مانعی برای افزایش قیمت به سطح به سوی سطح ۱۰۴٫۹۹ وجود نخواهد داشت و قرار گرفتن قیمت در بالای سطح ۱۰۳٫۵۲ این حرکت افزایشی را به همراه خواهد داشت.

حرکت کاهشی ملایمی که دیروز از سطح ۱۰۴٫۲۹ (بالاترین سطح روز ۲۱ مه) شروع شده صرفا در جهت یک حرکت برگشتی و پول بک به سطح حمایت ۱۰۳٫۵۲ محسوب می شود.

همچنین برای امروز تنها به شرط کاهش قیمت به زیر سطح ۱۰۳٫۳۰ می توان در سناریوی افزایشی به سوی سطح ۱۰۴٫۹۹ تجدید نظر کرد که آن وقت می تواند نشانه توقف روند صعودی بوده و راه را برای برگشت بیشتر قیمت تا حدود نرخهای ۱۰۲٫۶۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) هموار کند.

بنابراین همانطور که اشاره کردیم، حرکت قیمت نفت خام سبک تا زمانی که قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۰۳٫۵۲ و ۱۰۳٫۳۰ قرار دارد، صعودی و با هدف ۱۰۴٫۹۹ دلار/بشکه در نظر گرفته می شود که در نمودار زیر مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن ابتدا مقداری به سطح ۱۰۹٫۹۳ دلار/بشکه اصلاح کند و سپس با افزایش روبرو شود و دو مرتبه سطح مقاومت ۱۱۰٫۷۴ را لمس کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و الگوی مثلث شکل تایید کرده اند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است قیمت در موج افزایشی C در حرکت است که این موج از سطح ۱۰۶٫۹۷ (پایین ترین سطح روز ۶ مه) تشکیل شده است.

براساس اندازه گیری طول موج قبلی یعنی موج A که از سطح ۱۰۶٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۱ مه) شروع شده است، بررسی سطوح فیبوناچی سطح مقاومت قیمت را بر روی نرخ ۱۱۰٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) نشان می دهد که در صورت شکست این سطح موجب افزایش بیشتر قیمت به سطح ۱۱۱٫۲۵ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی واقع شده است می شود.

الگوی مثلث شکلی که در نمودار پایین بین روزهای ۱۵ مه و ۲۱ مه شکل گرفته است هدف قیمت نفت برنت را در حوالی سطح ۱۱۱٫۲۵ نشان می دهد.

با این حال انتظار داریم پس از برخورد قیمت به سطح مقاومت ۱۱۰٫۷۱ یک حرکت اصلاحی و پول بک به ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث در حدود ۱۰۹٫۹۳ داشته باشیم تا مجدد قیمت به سطح ۱۱۰٫۷۴ افزایش یابد و همانطور که اشاره شد حرکت نفت برنت در بالای این سطح صعودی است و زمینه ساز صعود بیشتر تا سطح ۱۱۱٫۲۵ دلار/بشکه را فراهم خواهد ساخت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت