تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

همانطور که دیروز پیش بینی کردیم، پس از دو تلاش نافرجام برای عبور از سطح مقاومت ۱۰۴٫۵۰ دلار/بشکه از فشارهای صعودی بر قیمت خام سبک آمریکا کاسته شد و قیمت به پایین سطح حمایت ۱۰۳٫۱۴ بازگشته است.

روند حرکت فعلی همچنان کاهشی است و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت سطح حمایت ۱۰۲٫۳۰ را لمس کند و چنانچه این سطح نیز شکسته شود منجر به سقوط به سوی سطح ۱۰۰٫۹۴ می شود.

در نمودار زیر مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از افزایش ۹۸٫۷۴ (پایین ترین سطح روز ۱ مه) به ۱۰۴٫۵۰ (بالاترین سطح روز ۲۷ مه) تشکیل شده است که دیروز شکسته شد.

هم اکنون هدف بعدی سقوط قیمت به سطح ۱۰۲٫۳۰ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است که ممکن است موقتاّ مانع از ریزش بیشتر قیمت گردد و حتی احتمال اینکه از نزدیکی این سطح اصلاح کوچک کند نیز وجود دارد.

در هر حال با توجه به الگوی گوه که از روز ۳ مارس شکل گرفته است، قیمت در حال کاهش به سوی ضلع پایینی این الگو یعنی حدود سطح ۱۰۰٫۱۰ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی دیده می شود.

با این حال هدف واقع بینانه قیمت دستیابی به سطح ۱۰۰٫۹۴ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است. از این رو هنوز هم احتمال استمرار حرکت نزولی نفت خام سبک آمریکا پابرجاست.

لازم به ذکر است که امروز ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران میزان موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا اعلام می شود که انتظار میرود از رقم قبلی ۷٫۲- میلیون بشکه به ۱۰۰- هزار بشکه کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن سطح حمایت ۱۰۹٫۴۱ دلار/بشکه لمس کند و اگر این سطح شکسته شود موجب کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۰۸٫۴۳ می گردد.

این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C که از نقطه ۱۰۶٫۹۷ (پایین ترین سطح روز ۶ مه) شروع شده قرار گرفته است که موقتاّ مانع از ریزش قیمت به سوی سطح ۱۰۸٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) همچنان پایدار است که بیانگر بازگشت روند نزولی قیمت می باشد و به باور ما نفت برنت تمام آن چیزی که از سطح ۱۰۶٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۱ مه) بدست آورده بود مجدد از دست خواهد داد.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۰٫۹۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) موجب از سرگیری روند افزایشی قیمت می شود و اکنون با توجه به قرار گرفتن قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۱۰٫۹۹ دلار/بشکه فرصت برای بازگشت و گرفتن پوزیشن های فروش مناسب فراهم می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت  نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت