تحلیل شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر می سنجد در معاملات هفته پیش در نرخهای بالای سطح مقاومت ۸۰٫۴۴ به کار خود پایان داد و برای هفته جاری پیش بینی می کنیم که به سوی سطح ۸۰٫۸۰۲ افزایش یابد.

این سطح مقاومت براساس آنچه که در تصویر پایین مشاهده می شود بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از کاهش ۸۱٫۳۸۸ (بالاترین سطح روز ۲۱ ژانویه) به ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه) تشکیل شده است.

مقاومت بعدی بر روی سطح ۸۰٫۸۰۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد که در صورت شکست آن موجب تقویت بیشتر قیمت به سوی سطح ۸۱٫۳۸۸ می شود.

این در حالی است که در حرکت کاهشی، نفوذ قیمت به هر دلیلی به زیر سطح حمایت ۸۰٫۳۱۲ (پایین ترین سطح روز ۳۰ مه) موجب کاهش به سطح ۸۰٫۱۴۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود.

بطور سنّتی همیشه یک رابطه ی معکوسی بین ایندکس جهانی دلار آمریکا و اونس طلا وجود دارد و می توان اطمینان داشت که معامله گران با تقویت ایندکس دلار متمایل به فروش اونس طلا خواهند بود یا به سنّت گذشته، با اعلام بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، فروش اونس طلا را ترجیح می دهند.

با این شرایط، قیمت جهانی اونس طلا همچنان تحت فشار قرار دارد. فروشندگان اونس طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت. این هفته چند خبر مهم از جلسات مهم بانکهای مرکزی جهان داریم البته برای بانکهای مرکزی استرالیا ، کانادا و انگلیس پیش بینی عدم تغییر نرخ بهره وجود دارد.

از این رو، توجه اصلی بازار به جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه معطوف خواهد بود که انتظار می رود نرخ بهره اروپا کاهش یابد. مهمترین خبر این هفته از اقتصاد ایالات متحده نیز، اعلام گزارش ماهانه اشتغال ایالات متحده (NFP) است که روز جمعه منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا