تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در آستانه تصمیم بانک مرکزی اروپا (ECB) برای تعیین نرخ بهره بانکی قرار داریم. از آنجایی که اونس طلا ابتدای هفته را با ناکامی آغاز کرده است، اکنون روند نزولی یورو، مجالی به حرکت اونس نمی دهد.

آنچه قویاً انتظار می رود، کاهش ۱۵ واحدی نرخ بهره بانکی اروپا و تغییر آن از ۰٫۲۵% به رقم ۰٫۱% است و برای نرخ سپرده بانکی نیز پیش بینی می شود به پایین صفر درصد کاهش یابد و این اقدام می تواند به فاصله نرخ بهره اروپا و آمریکا بیانجامد و منجر به کاهش بیشتر یورو و اونس طلا گردد. این در حالی است که هنوز نمی توان مطمئن بود که بانک فدرال رزرو آمریکا برای نرخ بهره بانکی چه اقدامی خواهد کرد.

اندیکاتورهای مربوط به تحلیل تکنیکال قیمت اونس طلا نیز، فعلا قیمت را در حال آماده باش برای شکست سطح ۱۲۳۹ نشان می دهند و نباید این نشانه از نظر ما دور بماند و همانطور که در گزارشهای قبلی بدان اشاره کردیم اونس طلا هدف ۱۲۲۹ را نشانه گرفته است که شکست سطح ۱۲۳۹ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش به نظر می رسد.

از نظر بررسی امواج الیوت، حرکت موجهای قیمت همچنان بدون تغییر است اما برای تایید موج c و کاهش قیمت به نرخ ۱۲۲۹ ابتدا می بایست موج نزولی c در پایین سطح ۱۲۳۹ تثبیت شود که در صورت شکسته شدن آن، احتمال سقوط بیشتر اونس طلا تا محدوده ۱۲۲۹ و حتی ۱۲۱۴ فراهم خواهد آمد.

در نمودار زیر مشخص است که فعلا قیمت همچنان در نزدیکی حمایت ۱۲۴۳ در نوسان است و این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی (c) که از سطح ۱۳۳۰٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۱۴ آوریل) شروع شده قرار گرفته است که موقتا مانع از ادامه حرکت کاهشی شده است.

اکنون نرخ ۱۲۴۱ به عنوان سطح پایین دامنه معاملاتی این هفته محسوب می شود و فروشندگان همچنان به فشار برای سقوط قیمت ادامه می دهند.

باز هم یادآوری می شود که پایین تر از نرخ ۱۲۳۹، انتظار سقوط قیمت تا سطح ۱۲۲۹ (سطح ۱۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد و پس از آن احتمال فرود تا نرخ های ۱۲۱۶ و ۱۲۱۴ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی) قابل تصوّر است.

بنابراین با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی اروپا تمامی توجهات به این خبر و کنفرانس خبری آقای دراقی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف شده است.

اگر امروز سیاست های انبساطی گسترده و یا سیاست های تسهیل پولی در برنامه ی بانک مرکزی اروپا صورت گیرد، قطعاً تضعیف یورو را در پی خواهد داشت و برای اونس طلا همچنان بهتر است از پایین سطح ۱۲۳۹ وارد پوزیشن فروش با هدف ۱۲۲۹ شد.

در حرکت افزایشی نیز سطوح مقاومت اولیه قیمت جهانی اونس طلا نیز بر روی نرخهای  ۱۲۵۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و سپس ۱۲۶۰ الی ۱۲۶۸ هستند که هر یک از این سطوح می تواند مانع از هر گونه حرکت افزایشی شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا