تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

سرانجام امروز جلسه بانک مرکزی اروپا و انگلیس برگزار می شود و در هفته ای چنین کم خبر این دو اتفاق مهم می توانند موج قابل توجهی ایجاد کنند.

در مورد بانک مرکزی انگلستان انتظار تغییر خاصی در نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه را نداریم و چون سنت این نهاد اینست که در جلساتی که نرخ را تغییر نمی دهد بیانیه ای صادر نمی کند، از این رو این جلسه در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران شاید تاثیر چندانی بر بازار نداشته باشد و صورتجلسه آن که ترکیب آرا را مشخص می کند و دو هفته پس از جلسه اعلام می شود احتمالا اهمیت بیشتری دارد. اما مسئله بانک مرکزی اروپا تا حدودی متفاوت است.

برای امروز به احتمال بالا می توان اظهار نظر کرد که نرخ بهره اروپا از ۰٫۲۵% به ۰٫۱% تقلیل خواهد یافت و نرخ سپرده به زیر صفر درصد کاهش یابد. بدون تردید نرخ بهره منفی در اروپا موجب خواهد شد تا مردم سپرده های خود را از بانک های اروپایی بیرون بکشانند.

این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا یورو یکی از ضعیف ترین ارزها در چند هفته گذشته باشد بطوریکه در برابر دلار نزول قابل ملاحظه ای داشته است و هم اکنون در نزدیکی پایین ترین سطح ۴ ماهه گذشته در نوسان است. اما مسئله مهم کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی رئیس این نهاد پس اعلام نرخ بهره می باشد.

در صورتی که امروز نرخ بهره کاهش یابد یا بیش از حد انتظارات کاهش یابد در موج اول احتمالا یورو به منطقه ۱٫۳۵۵۰ و در صورت شکست آن به ترتیب به سطوح ۱٫۳۵۲۵ و ۱٫۳۵۲۰ و ۱٫۳۵۱۰ الی ۱٫۳۵۰۰ خواهد رسید اما در صورتی که نرخ بهره کاهش نیابد و سیاست تسهیل پولی اتخاذ نشود احتمال ایجاد موج اصلاحی در پاسخ به چند هفته سقوط وجود دارد.

در هر صورت بسیاری انتظار دارند تا دراقی در سخنان امروز خود چراغ سبز را برای سیاستهای انبساطی و تسهیل پولی بعدی نشان دهد. این مسئله بیشتر از آنجا قوت می گیرد که تورم اروپا در حال حاضر بسیار پایین تر از آستانه تحمل بانک مرکزی قرار دارد.

نرخ ایده آل تورم نزد مقامات ECB دو در صد است اما در حال حاضر تورم در این منطقه ۰٫۵ درصد می باشد که حد بسیار پایینی است و از آنجایی که Price Stability یا ثبات قیمت یکی از کلماتی است که همواره مورد استفاده دراقی قرار می گیرد بنابراین انتظار ادامه روند کاهش نرخ بهره چندان دور از انتظار نیست.

در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از تضعیف یورو را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱٫۳۵۵۰ و سپس ۱٫۳۵۲۵ و ۱٫۳۵۲۰ الی منطقه ۱٫۳۵۱۰ و ۱٫۳۵۰۰ را نشانه خواهد رفت . در حال حاضر تورم در اروپا رو به کاهش است و این عاملی می باشد که موجب پایین آمدن نرخ بهره می شود.

بنابراین امروز ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران نرخ بهره اروپا اعلام می شود و قطعا مهمترین خبر امروز می باشد و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران نیز بسته به اینکه لحن آقای دراقی در کنفرانس مطبوعاتی به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش یورو تعیین می شود.

برای امروز در زوج یورو – دلار سطح ۱٫۳۵۷۰ حمایت مهمی است که استاپ فروش معامله گران در پایین این سطح قرار گرفته است و اگر امروز در واکنش به تصمیم بانک مرکزی اروپا این سطح شکسته شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۳۵۵۰ و ۱٫۳۵۲۵ و ۱٫۳۵۲۰ و ۱٫۳۵۱۰ الی ۱٫۳۵۰۰ کاهش می یابد.

در حرکت صعودی نیز مقاومت یورو در سطح ۱٫۳۶۵۰ عدد خیلی مهمی است که اگر شکسته شود به سوی نرخهای ۱٫۳۶۸۰ و ۱٫۳۶۹۰ می رسد. از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با نرخ بهره بر عهده دراقی و همکارانش می باشد بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه امروز به سخنان دراقی گوش فرا دهیم .

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو