انتشار فوری: تحلیل یورو پس از اظهارات دراقی 

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) پنجشنبه برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره کاهش یافت و مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر ارزهای اصلی به شدت سقوط کند سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بود. خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند.

از مدتها پیش احتمال شکسته شدن حمایت ۱٫۳۵۷۰ در زوج ارز EURUSD را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز پس از کاهش نرخ بهره بانکی اروپا رخ داد.

امروز بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را به منفی ۰٫۱- درصد کاهش داد و حالا این بانک نخستین بانک بزرگ مرکزی است که یکی از نرخهای بهره اصلی آن منفی است.

این نهاد در راستای تسهیل شرایط اعتباری و جاری شدن اعتبارات به بخش هایی از اقتصاد اروپا ، یک بسته حمایتی به ارزش ۴۰۰ میلیارد یورو (معادل ۵۴۲ میلیارد دلار آمریکا) از طریق کانال نقدینگی وابسته به وام دهی بانک ها اعلام کرد و همچنین اظهار داشت که مقامات این بانک برنامه خرید دارایی ها را نیز در دستور کار قرار می دهند.

در حالی که آقای دراقی اذعان کرد که نرخ بهره در حد پایین است اما در ادامه سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که برای تحقق تمام اهداف عملی خود در جهت سیاستهای تسهیل پولی دوباره اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

با در نظر گرفتن این سخنان، از سوی دیگر دراقی برنامه نقدینگی جدیدی را برای تشویق روال وام دهی بانکها اعلام کرد و آن اینکه موسسات مالی اجازه خواهند داشت از بانک مرکزی اروپا به مقدار ارزش ۷ درصد از وام های برجسته خود به شرکت های غیر مالی و خانوارها به استثنای وامهای مسکن، پول قرض بگیرند.

امروز در واکنش اولیه به این خبر ارزش یورو در برابر اکثریت قریب به اتفاق ارزها به شدت تضعیف شد و در برابر دلار تا سطح ۱٫۳۵۰۰ سقوط کرد و توانست یکی پس از دیگری تمامی سطوح حمایت خود را بشکند و تا زیر سطح ۱٫۳۵۱۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۲۷۴۰ به ۱۳۹۹۵) برسد.

اما پس از سقوط شدید یورو که با اعلام کاهش ۱۰ واحدی نرخ بهره بانکی و سپرده بانکهای اروپایی صورت گرفت، عمدتا به خاطر نزدیک شدن به سطح حمایت ۱٫۳۵۰۰ انتظار برای انجام یک حرکت اصلاحی و افزایشی وجود داشت.

همانطور که امروز در قسمت پیشنهاد معاملاتی روزانه گفتیم وجود برخی از سفارشات خرید در آخرین مرحله یعنی منطقه نزدیکی ۱٫۳۵۰۰ تنها دلیل حرکت اصلاحی و افزایشی سریع یورو به سطح ۱٫۳۶۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) پس از سقوط امروز تا سطح ۱٫۳۵۰۰ بوده است.

برای کاهش دوباره قیمت یورو، هنوز حمایت اصلی در نرخ ۱٫۳۵۰۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) وجود دارد که باید منتظر باشیم و عکس‌العمل قیمت در این نقطه را ببینیم. برای امروز و فردا نیز فعلا قیمت درگیر حمایت ۱٫۳۵۰۰ و مقاومت ۱٫۳۶۵۰ می باشد و به احتمال زیاد این سطوح مهم باعث مکث موقت قیمت خواهند بود تا فردا گزارش مهم اشتغال ماهیانه آمریکا اعلام شود.

چنانچه قیمت  زوج یورو – دلار از مانع ۱٫۳۵۰۰ بگذرد خواهد توانست به سطح ۱٫۳۴۳۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۷۴۰ به ۱٫۳۹۹۵) برسد، در حرکت صعودی نیز پیش‌ بینی می شود گذر از مقاومتهای ۱٫۳۶۵۰ و ۱٫۳۶۸۰ و ۱٫۳۶۹۰ و ۱٫۳۷۰۰ برای یورو با مشکلاتی همراه باشد و قیمت به انرژی قابل توجهی برای گذر احتیاج دارد.

نمودار روند تغییرات هفتگی زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو