تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) میزان نرخ بهره خود را برای سپرده ها به رقم منفی (۰٫۱۰- %) کاهش داد و این بدان معناست که بانک های اروپایی برای سپرده گذاری در بانک مرکزی این قاره باید پول پرداخت کنند.

این اقدام برای ترغیب سرمایه گذاران به اعطای وام به شرکت ها صورت گرفت و همچنین نرخ‌های اصلی بهره خود را در نشست دیروز به میزان ۱۰ واحد کاهش داد و هم اکنون نرخ بهره بانکی اروپا ۰٫۱۵ درصد می باشد که کمترین حد در تاریخ فعالیت‌های این نهاد بانکی اروپایی است.

همانطور که می دانیم در محیط سیاستهای انبساطی این خبر موجب افزایش اونس طلا می گردد و دیروز پس از اعلام این خبر از آنجایی که قیمت نتوانست به پایین سطح حمایت ۱۲۴۱ برسد مقداری اصلاح کرد و به بالای ۱۲۵۳ رسید.

برای امروز همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می نماید سطح مقاومت قیمت در نرخ ۱۲۶۰ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی (c) واقع شده است و این موج نزولی از سطح ۱۳۳۰٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۱۴ آوریل) آغاز گردیده است.

مقاومت بعدی نیز بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی یعنی سطح ۱۲۷۳ قرار دارد و از این رو در معاملات امروز در حرکت صعودی، تنها بازگشت قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۶۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعت بالای آن می تواند موجب توقف روند نزولی و شروع صعود تا سطح ۱۲۷۳ گردد و در حرکت نزولی نیز تنها در صورت شکسته شدن سطوح حمایت ۱۲۴۳ و ۱۲۴۱ راه برای کاهش قیمت به سوی ۱۲۱۶ هموار خواهد شد.

امروز میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) مهمترین خبر روز می باشد که سرنوشت اونس طلا و سایر بازار های مالی را در دست دارد. در آستانه اعلام این خبر ، شاخصهای مربوط به بازار کار چندان قوی یا ضعیف اعلام نشده اند که پیش زمینه مناسب و سیگنال روشنی را از آمار امروز ایجاد نمی کنند.

روز چهارشنبه ADP کمتر از حد پیش بینی ها و ۱۷۹۰۰۰ اعلام شد اما آمار مربوط به استخدام شاخص ISM نسبتا قابل قبول بودند. ماه گذشته NFP عدد ۲۸۸۰۰۰ بود و برای این ماه بازار انتظار عددی در حدود ۲۱۸۰۰۰ را دارد و برای نرخ بیکاری نیز پیش بینی می شود که از رقم قبلی ۶٫۳% به ۶٫۴% برسد.

با این حال اکثر شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از بهبود اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه NFP امروز قوی تر از حد انتظار اعلام شود باید از هم اکنون اونس طلا را مجدد در نرخهای ۱۲۴۳ دید.

درصورتیکه این سطح با قدرت به پایین سطح ۱۲۴۱ شکسته شود می بایست منتظر فرود قیمت به سوی سطح ۱۲۱۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) باشیم که در نمودار زیر مشخص است اما اگر آمارهای امروز ضعیف تر از حد پیش بینی ها اعلام شود تنها می تواند با شکست سطح مقاومت ۱۲۶۰ به سوی ۱۲۷۳ دست یابد. در غیر این صورت تا زمانیکه قیمت پایین ۱۲۶۰ قرار دارد باید در ورود به پوزیشن خرید احتیاط کرد.

گزارش امروز آمار اشتغال ماهیانه آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و ممکن است نوسانات شدیدی را برای اونس طلا به همراه داشته باشد. با هم منتظر می مانیم تا ببینیم در واکنش به این خبر کدامیک از این سطوح (۱۲۴۱ یا ۱۲۶۰) با قدرت شکسته خواهند شد؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا