تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا طی معاملات ۲۴ ساعته گذشته خود یک کف قیمت را در حدود سطح حمایت ۱۰۳٫۸۰ دلار/بشکه تشکیل داده که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی واقع شده است.

قیمت فعلا پس از ایجاد این کف در اطراف خط روند رسم شده در نمودار پایین قرار دارد و همچنین در باند قیمتی اخیر نفت خام، یک محدوده مقاومت نیز در سطح ۱۰۵٫۱۶ تشکیل شده است که هنوز پس از نزدیک شدن دیروز قیمت به این سطح، برای امروز احتمال لمس این سطح وجود دارد.

بدین جهت ، برای صعود دوباره قیمت نفت خام، هنوز مقاومت‌ قیمت در سطح ۱۰۵٫۱۶ وجود دارد که باید منتظر باشیم و عکس‌العمل قیمت را در این سطح ببینیم.

چنانچه قیمت از این مانع با قدرت بگذرد در موج افزایشی c خواهد توانست به قله‌های قبلی خود یعنی سطوح ۱۰۶ و ۱۰۷٫۳۵ برسد که این سطح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

بررسی امواج الیوت نشان می دهند که قیمت نفت خام در موج c قرار گرفته است که در این موج می تواند حتی تا سطح ۱۰۷٫۳۵ یعنی تا خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی رشد کند.

بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت ۱۰۳٫۸۰ قرار گرفته است، حرکت صعودی است و تنها بازگشت به پایین سطح ۱۰۳٫۸۰ می تواند روند افزایشی را متوقف کند و به سطح ۱۰۲٫۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) کاهش یابد.

در هر صورت همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا در سطح ۱۰۵٫۱۶ با مقاومت مستحکمی مواجه شد و چنانچه قادر به عبور از آن باشد تا سطح ۱۰۶ دلار/بشکه افزایش می یابد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که مشاهده می کنید هنوز حرکت کاهشی که از سطح ۱۱۰٫۳۲ (بالاترین سطح روز ۱۰ ژوئن) شروع شده تکمیل نگردیده است و احتمال لمس مجدد سطح حمایت ۱۰۹٫۰۷ وجود دارد.

این طور به نظر می رسد که این حرکت کاهشی در جهت ادامه ی روند نزولی قبلی می باشد که از سطح ۱۱۱٫۰۴ (بالاترین سطح روز ۲۲ مه) شروع شده است.

این دو حرکت از نظر ریاضی ارتباط قوی با یکدیگر دارند زیرا بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که روند نزولی دقیقا بر روی سطح ۱۰۹٫۰۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) متوقف شده است.

در کل به اعتقاد ما این موج نزولی در قالب سه موج شکل خواهد گرفت. اولین موج یعنی موج a در سطح ۱۰۹٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۱۰ ژوئن) به پایان رسیده و موج دوم نیز احتمالا بزودی به سقف خود خواهد رسید.

پس از آن می بایست منتظر موج سوم یعنی موج c باشیم که به نظر می رسد از هم اکنون این موج شروع شده است و مجدد سطح حمایت ۱۰۹٫۰۷ دلار/بشکه را لمس خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، سطح مقاومت امروز قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی نرخ ۱۱۰٫۳۲ دلار/بشکه قرار دارد که در نمودار زیر مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت