تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

حرکت نزولی EurUsd که از ابتدای هفته آغاز شد، همچنان ادامه دارد و تضعیف اخیر یورو تا سطح ۱٫۳۵۲۰ در واکنش به وضعیت تفاوت نرخ بهره آمریکا با اروپا بوده است که با کاهش ارزش اوراق قرضه آمریکا، بدلیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا میزان بازدهی دلار همچنان رو به افزایش است و این در حالی است که بازدهی اوراق قرضه اروپا به شدت کاهش یافته است.

به خاطر همین سقف قیمت این زوج ارز همین طور پایین و پایین تر می رود و این نشانگر عدم توان و قدرت افزایش قیمت یورو در کوتاه مدت می باشد و قبلا نیز گفته ام قیمت این زوج ارز می تواند مجدد به سطح ۱٫۳۵۰۰ برسد ولی فعلا برای امروز مقداری از سفارشات خرید به ترتیب در حوالی ۱٫۳۵۲۰ و ۱٫۳۵۱۰ الی ۱٫۳۵۰۰ وجود دارند که اجازه کاهش بیشتر به یورو را نمی دهند.

علاوه بر موارد عمده ای که قبلا در خصوص سقوط یورو بدان اشاره شد، وضعیت بازارهای اوراق قرضه اروپا نیز قابل توجه و تامل است. پس از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و اعلام بهره منفی برای سپرده های بانکی، دارایی های مالی اتحادیه اروپا عمدتاً در روندی نزولی قرار دارند و روز به روز میلیاردها یورو ارزش خود را از دست می دهند.

در مقابل، محل امن سرمایه گذاری، بازارهای درآمد ثابت (Fixed Income) یا همان اوراق قرضه دولتی اروپا (Bunds) است که طی هفته های اخیر، به دلیل هجوم برای خرید، قیمت آنها افزایش یافته و در نتیجه، سود بازدهی آنها (خصوصاً اوراق ۲ ساله آلمان) به شدت کاهش یافته است. از این رو انتظار می رود حرکت کاهشی قیمت زوج یورو – دلار ادامه یابد.

کسانیکه از ابتدای هفته اقدام به فروش یورو کرده اند می توانند تا نرخ ۱٫۳۵۲۰ (سطح حمایت مهم) پوزیشن های فروش خود را نگاه دارند و چنانچه این سطح نیز شکسته شود و قیمت به زیر ۱٫۳۵۰۰ کاهش یابد، فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش جدید با هدف ۱٫۳۴۶۰ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از افزایش ۱٫۳۲۹۵ به ۱٫۳۹۹۵ می باشد.

برای امروز سفارشات فروش یورو در مقابل دلار نیز به ترتیب در نقاط ۱٫۳۵۸۵ – ۱٫۳۵۹۰ و ۱٫۳۶۰۰ بعدی در ۱٫۳۶۴۰ و ۱٫۳۶۵۰ و مرحله آخر در ۱٫۳۶۸۰ و ۱٫۳۶۹۰ الی ۱٫۳۷۰۰ چیده شده اند.

***************************

در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز همانطور که قبلاً نیز اشاره کرده بودیم، حرکت این زوج تا زمانی که قیمت در زیر نرخهای ۱۰۲٫۵۰ ، ۱۰۲٫۶۰ ، ۱۰۲٫۸۰ و ۱۰۲٫۸۵ قرار دارد، نزولی است و با امتداد حرکت نزولی، احتمال شروع یک کاهشی به زیر ۱۰۲٫۰۰ بوجود خواهد آمد.

اما برای امروز به نظر ما محدوده ۱۰۱٫۸۰ (خط کیجون سن) و  ۱۰۱٫۷۵ الی ۱۰۱٫۷۰ بسیار مهمتر است و باید اتفاق خاصی بیافتد تا بتواند خود را به ۱۰۱٫۵۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) برساند. برای امروز اکثر سفارشات خرید زوج ارز دلار- ین ژاپن در منطقه نزدیکی ۱۰۱٫۷۵ و ۱۰۱٫۷۰ و حتی ۱۰۱٫۶۰ الی ۱۰۱٫۵۰ وجود دارند و سفارشهای فروش نیز در منطقه نزدیکی ۱۰۲٫۵۰ – ۱۰۲٫۶۰ و ۱۰۲٫۸۰ الی ۱۰۲٫۸۵ قرار دارند.

***************************

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز در حال حاضر قیمت با سطح حمایت مهم ۱۳۸٫۰۰ مواجه است و همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت کاملا در پایین سطح ۱۳۸٫۷۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) بسته شده است.

نکته مهم این که این اولین بار از ماه نوامبر ۲۰۱۲ می باشد که قیمت این زوج در زیر این خط میانگین ۲۰۰ روزه تثبیت می شود و عدم توانایی قیمت برای تثبیت در بالای سطح ۱۳۸٫۷۱ احتمال شروع مجدد روند نزولی به زیر سطح ۱۳۸٫۰۰ را فراهم کرده است .

برای امروز تثبیت ۲ ساعته قیمت در زیر نرخ ۱۳۷٫۹۸ (پایین ترین سطح روز ۲ ژوئن) می تواند زمینه را برای سقوط به ۱۳۷٫۵۶ (خط پایینی بولینجر باند ۳۰ روزه) فراهم آورد.

برای تغییر روند کاهشی زوج یورو – ین ژاپن می بایست قیمت آن به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه صعود کند. البته برای امروز بالاتر از سطح مقاومت ۱۳۸٫۷۱ سفارشات فروش این زوج به ترتیب در سطح ۱۳۹٫۰۰ و ۱۳۹٫۲۰ و ۱۳۹٫۳۰ الی منطقه ۱۳۹٫۴۵ و ۱۳۹٫۵۰ تشکیل شده اند.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – ین ژاپن

یورو ین