تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

همانطور که میدانیم بازار نفت یکی از اصلی ترین بازارهای جهانی است که معمولا در رابطه با دیگر بازارها پیشرو است(Leader). به عبارت دیگر تغییرات نفت موجب تحول در دیگر بازارها من جمله طلا می شود و عکس این موضوع معمولا صادق نیست.

این مسئله اهمیت بررسی تحولات نفت را دو چندان می کند. عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت خارج از بازارهای مالی هستند و در حال حاضر بیشتر به مسائل بحران عراق برمی گردد.

به باور ما تشدید خشونت‌های داخلی در عراق می‌تواند قیمت نفت را همچنان افزایش دهد و از آنجاییکه تحرکات تروریستی گروه داعش در عراق موجب بروز نگرانی هایی نسبت به قطع صادرات نفت این کشور شده است، برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۱۰۸٫۷۲ الی ۱۰۹٫۵۶ دلار/بشکه افزایش یابد.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو، این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۹۸٫۷۴ (پایین ترین سطح روز ۱مه) آغاز نموده است و یکی از خصوصیات و ویژگی ها این موج آن است که از نوسانات شدید افزایشی برخوردار است که حرکت قدرتمند این چند روز افزایش نفت مویّد همین موضوع می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان میدهد که این موج به سوی سطح فیبوناچی ۱۰۰ خط فیبوناچی رسیده است که این سطح بر روی نرخ ۱۰۷٫۳۶ قرار دارد و به احتمال زیاد روند افزایشی قیمت امتداد بیشتری پیدا خواهد کرد.

همانگونه که در نمودار پایین مشاهده می کنید خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی هدفی در حدود ۱۰۸٫۷۲ تا ۱۰۹٫۵۶ را نشانه گرفته اند.

با بررسی تحلیل تکنیکال استراتژیک این هدف به محض شکسته شدن سطح ۱۰۷٫۷۰ موجب تقویت قیمت به سوی محدوده ۱۰۸٫۷۲ تا ۱۰۹٫۵۶ دلار/بشکه می شود.

بدین جهت عمدتا به خاطر بحران عراق ، پتانسیل رشد خوبی در قیمت آن ایجاد شده است که ممکن است قیمت نفت خام سبک آمریکا را به نقاط بالاتری هدایت نماید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن تا محدوده ۱۱۵٫۱۳ الی ۱۱۶٫۱۱ دلار/بشکه صعود کند که این هدف را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

این محدوده به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج بسیار قدرتمند C تشکیل شده اند و همانطور که در نمودار زیر مشخص است این موج افزایشی قوی از سطح ۱۰۶٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۱ مه) آغاز شده است.

به اعتقاد ما ادامه درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان داعش در عراق می تواند باعث تقویت بیشتر قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی گردد.

حرکت افزایشی تند و قوی قیمت در روز گذشته خود بیانگر آن است که قیمت نفت برنت می تواند از سطح مقاومت ۱۱۳٫۵۵ (خط فیبوناچی۱۰۰ درصدی) عبور کند و خود را تا محدوده ۱۱۵٫۱۳ و ۱۱۶٫۱۱ بالا بکشاند.

سطح حمایت قیمت نیز در سطح ۱۱۳٫۰۲ قرار گرفته است که بالاتری سطح روز ۴ دسامبر ۲۰۱۳ می باشد و چنانچه قیمت به زیر این سطح برسد موجب اصلاح و برگشت به سوی سطح ۱۱۱٫۹۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می گردد.

با توجه به تشدید بحران عراق، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نفت برنت، موقعیت قیمت را در یک روند افزایشی قدرتمند نشان میدهند و به این ترتیب باید بیشتر به احتمال افزایش قیمت تا محدوده ۱۱۵٫۱۳ و ۱۱۶٫۱۱ دلار/بشکه فکر کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت