تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

در این زوج ارز به نظر میرسد اصلاح اخیر یورو از سطح ۱٫۳۵۱۰ در همان سطح مقاومت ۱٫۳۵۸۰ رو به پایان است و اکنون وقت کاهش دوباره باشد و برای امروز بر روی منطقه ۱٫۳۵۸۰ تا ۱٫۳۶۰۰ سطوح مقاومت مستحکمی تشکیل شده که بیشتر سفارشات فروش در این محدوده چیده شده اند که می تواند نشانه ای از بازگشت روند نزولی یورو باشد.

از لحاظ تکنیکال وقتی دیروز نتوانستیم سطوح ۱٫۳۵۱۰ و ۱٫۳۵۰۰ را بشکنیم از این رو باید ابتدا به سوی ۱٫۳۵۸۰ برویم تا دوباره سفارشات فروش فعال شوند.

همانطور که قبلا نیز چندین بار خدمتتان عرض کردم قیمت یورو در این چند روز گذشته همچنان بالای سطح حمایت ۱٫۳۵۰۰ و پشت مقاومت های ۱٫۳۵۹۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و ۱٫۳۶۰۰ قرار دارد.

تا بدین جای کار چندین بار با حرکتهای اصلاحی و عقب نشینی های خود نفس تازه کرده تا از سطح حمایت اصلی ۱٫۳۵۰۰ بگذرد اما همانطور که گفتم فعلا مقداری از سفارشات خرید در حوالی سطوح ۱٫۳۵۱۰ تا ۱٫۳۵۰۰ قرار دارند که اجازه سقوط را نمی دهد.

به اعتقاد ما قیمت یورو برای کاهش بیشتر امروز نیاز به یک حرکت اصلاحی به نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۳۵۸۰ دارد تا فروشندگان را دوباره به سوی خود جلب می کند. لازم می دانم مجددا متذکر شوم که این عوامل (محل قرار گرفتن سفارشات خرید و فروش) قطعا بر نوسانات بازار تاثیر گذار می باشند.

 امروز هر چند اخبار خاصی در تقویم اقتصادی گنجانده نشده است اما بازخرید اوراق قرضه آلمان به ارزش ۱۵ میلیارد یورو که قرار است امروز مورد توجه بازار قرار گیرد و همچنین بازخرید اوراق قرضه پرتغال به ارزش ۶٫۶ میلیارد یورو در روز ۱۶ ژوئن می توانند عامل اصلی فشارهای نزولی بر یورو مخصوصا در مقابل ین ژاپن گردند.

بنابراین، کاملا مشخص است که یورو در مقابل دلار قصد کاهش به زیر ۱٫۳۵۰۰ را دارد ولی به علت کمبود حجم مناسب نمی تواند به خوبی کاهش قیمت پیدا کند که انتظار می رود از هفته آینده با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) شکست سطح ۱٫۳۵۰۰ صورت گیرد و به هدفهای ۱٫۳۴۸۲ و ۱٫۳۴۷۷ سقوط کند.

***********************************

در سایر تحولات ارزش پوند شب گذشته پس از سخنان ریس بانک مرکزی انگلیس به شدت تقویت شد. آقای مارک کارنی ریس این نهاد اظهار کرد که ممکن است نرخ بهره زودتر از حد انتظارات بازار افزایش یابد.

این جمله کوتاه هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که مشهور است که در میان بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته جهان ، بانک مرکزی انگلستان (BOE) دینامیک ترین آنهاست. با نگاه به سیر تحولات این بانک مرکزی پی بردن به این امر کار چندان دشواری نمی نماید.

روال عادی بانکهای مرکزی چنین است که هنگامی سیکل افزایش یا کاهش نرخ بهره را آغاز می کنند معمولا حداقل برای مدتی این روند ادامه دارد. رفتار بانکهای مرکزی آمریکا ، اروپا ، استرالیا و ژاپن شاهد این مدعاست ، اما بانک مرکزی انگلیس اینگونه نیست.

این بانک در فاصله یکی دو ماه ممکن است دچار چرخشی صد و هشتاد درجه ای شود و بسیار دیده شده که تصمیماتی مغایر انتظار بازار می گیرد که اظهارات دیشب ریس بانک مرکزی انگلیس یک نمونه از این تصمیمات می باشد.

به همین دلیل پس از اعلام بیانیه ها (Statement) و صورتجلسات (Minute) این نهاد همواره باید انتظار شوک برای پوند را داشت. در حال حاضر حرکت صعودی پوند در برابر ارزهای اصلی ادامه دارد و در برابر دلار به بالاترین سطح ۱ ماهه گذشته و در برابر یورو به بالاترین سطح ۱٫۵ ساله گذشته رسیده است.

اظهارات شب گذشته ریس بانک مرکزی انگلیس موجب افزایش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره انگلیس در طی ۵ ماه آینده شده است و این در حالی است که قبل از سخنرانی آقای کارنی پیش بینی می شد که نرخ بهره در طی ۸ ماه آینده افزایش یابد و به باور ما این موضوع می تواند زمینه را برای صعود بیشتر پوند در مقابل دلار تا سطح ۱٫۷۰۰۰ و حتی بیشتر را فراهم کند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

از منظر تحلیل فاندامنتال ، پوند ظاهرا چاره ای جز قوی شدن ندارد. از طرفی چشم انداز نرخ بهره این کشور مثبت است و از طرف دیگر با توجه به انتظارات فعلی بازار، بانک مرکزی آمریکا حداقل ۶ ماهه دیر از بانک مرکزی انگلیس اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد.

از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه بانک مرکزی انگلیس (BOE) در اندیشه افزایش نرخ بهره و بانک مرکزی اروپا (ECB) بدنبال اعمال سیاستهای انبساطی و کاهش نرخ بهره است، این مسئله (تفاوت در سیاستهای پولی بانکهای مرکزی) می تواند سرآغاز موجی جدید در جهت تضعیف یورو در مقابل پوند باشد.

بنابراین از آنجایی که افزایش نرخ بهره انگلیس تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ در بازار لحاظ شده است، دلیل اصلی تقویت پوند در برابر ارزهای اصلی همین سخنان شدیدالحنی بود که دیشب از طرف ریس بانک مرکزی انگلیس صادر شد و همچنان محرّک مناسبی برای تقویت پوند در کوتاه مدت و میان مدت خواهد بود.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز پوند – دلار آمریکا

پوند