تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

هم اکنون در حدود یک هفته است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی مابین نرخهای بالا و پایین هفته گذشته – ۱۳۵۴ و ۱۴۱۳ –  در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این فلز دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند . فعلا تقابل خریداران و فروشندگان راه به جایی نبرده است زیرا از یک طرف شاهد خروج سرمایه از صندوق های بزرگ سرمایه گذاری طلا از جمله اسپایدر هستیم و از طرف دیگر تقاضای خرید فیزیکی چینی ها افزایش یافته که این مسئله موجب شده قیمت اونس طلا در این روزها روند مشخصی نداشته باشد و بین سطوح خنثی و محدودی در نوسان باشد.

در هر صورت به باور ما علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت ، انتظار بازار برای جلسه بسیار حیاتی هفته آینده بانک مرکزی اروپا (ECB) و گزارش اشتغال آمریکا (NFP) نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.  در سایر تحولات وضعیت برای نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی را قویتر خواهد کرد .

این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از خبرهای مهم هفته آینده چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و منتظر مانده اند تا در قیمت جهانی اونس طلا یکی از سطوح ۱۳۵۴ و ۱۴۱۳ شکسته شود. با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهند کرد و احتمالا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار خواهیم بود.

 اما باید به این نکته توجه داشت که در شرایط فعلی قیمت اونس طلا عکس بازار سهام جهانی حرکت می کند و از آن جاییکه شاخص داو جونز روز گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشت و نزول هفته پیش خود را جبران کرد و در پی آن بازارهای آسیا نیز قسمتی از کاهش روزهای پیشین را جبران کردند این مسئله دیروز به کاهش قیمت اونس طلا به سطح ۱۳۷۲ انجامید . به همین خاطر در صورت افزایش بازارهای بورس سهام آمریکا ، قیمت اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار می گیرد و بالعکس یعنی زمانیکه بازارهای سهام سقوط می کنند ، بر قیمت اونس طلا افزوده می شود.

از این رو در حال حاضر تمامی نگاه بازار طلا به سمت بورس ایالات متحده است و این شاخصهای سهام هستند که روند بازار طلا را در این روزها مشخص می کنند.  لازم به ذکر است که میزان ذخایر طلای بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در جهان اسپایدر (SPDR) به ۱۰۱۲٫۲۵ تن کاهش یافته است که این میزان پایین ترین حد از فوریه ۲۰۰۹ به این سو می باشد. کاهش ذخایر طلا موضوع بسیار مهمی است و به مرور زمان بر روی دوش طلا سنگینی خواهد کرد.

در حرکت نزولی ، بازگشت قیمت اونس طلا به زیر نرخ ۱۳۷۲ ، می تواند با شکست ضلع پایینی خط روند الگوی مثلث زمینه سقوط تا نرخ ۱۳۵۴ را هموار کند و این در حالی است که در حرکت صعودی ، تنها به شرط تایید صعود قیمت در بالای نرخ ۱۴۰۰ می تواند با شکست ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث موجب حرکت اصلاحی در موج C تا نرخ ۱۴۱۳ (سطح ۵۰ درصدی اصلاحی از سقوط ۱۴۸۷ تا ۱۳۳۸) گردد. برای امروز نیز می بایست همانند روز گذشته منتظر ماند تا یکی از سطوح ۱۳۷۲ یا ۱۴۰۰ شکسته شود.

بنابراین هم اکنون نیز این پرسش مطرح است که خروج سرمایه ها از صندوق بزرگ سرمایه گذاری اسپایدر بیشترین تاثیر را بر کاهش اونس طلا خواهد داشت یا اینکه تقاضای فیزیکی خرید چینی ها موجب افزایش قیمت اونس طلا خواهد شد ؟ منتظر می مانیم تا ببینیم کدامیک بیشترین تاثیر را خواهند داشت.  شکست ۱۳۷۲ یا ۱۴۰۰ پاسخ این سوال را روشن خواهد کرد.

 نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا