تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

از نظر تحلیل تکنیکال پس از آنکه قیمت نتوانست خود را به بالای خط روند کاهشی در نمودار پایین برساند از سطح ۱۲۸۵ نزول کرد و روند کاهشی کماکان پابرجاست و به باور ما روند افزایشی قبلی از سطح ۱۲۴۰٫۶۱ در نرخ ۱۲۸۵ به پایان رسیده است و احتمال شروع حرکت اصلاحی به سطوح ۱۲۵۸ و ۱۲۵۲ و حتی بازگشت قیمت به سوی نرخ ۱۲۴۰٫۶۱ (پایین ترین سطح روز ۲ ژوئن) وجود دارد.

تثبیت قیمت در پایین سطح مقاومت ۱۲۷۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) زمینه این حرکت کاهشی به سوی ۱۲۵۸ و ۱۲۵۰ را فراهم می آورد و تنها در صورت شکسته شدن قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۷۶ می بایست در فرضیه معاملاتی امروز تجدید نظر کرد.

در واقع هنگامیکه ارزش قیمت جهانی اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمتهایی پایین تر اقدام به خرید کرده اند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید می زنند به این پدیده در بازار طلا کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و این حرکت کاهشی که دیروز از سطح ۱۲۸۵ شاهد بودیم در راستای کسب سود قابل توجیه است.

صندوق سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) نیز که به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بر روی طلا در جهان شناخته می شود از کاهش ۴٫۲۰ تن ذخایر طلای خود خبر داد و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۸۲٫۸۸ تن رسیده که پایین ترین میزان در ۵ ساله گذشته است.

فشارهای فاندامنتال به این نکته اشاره دارد تا زمانیکه صندوق اسپایدر فروشنده است، اونس طلا قادر به حمایت بیشتر از حرکت صعودی نخواهد بود و از این رو، احتمال ادامه حرکت نزولی بیشتر از صعودی است.

این هفته، تمرکز اصلی بازار به اعلام نرخ بهره FOMC در روز چهار شنبه است و انتظار می رود، بانک مرکزی آمریکا همچنان موضع خود مبنی بر “پایین نگاه داشتن نرخ بهره” را بار دیگر تکرار کند اما بهبود رشد اقتصادی ایالات متحده را نیز متذکر شود و در این راستا ۱۰ میلیارد دلار دیگر برنامه خرید اوراق قرضه خود را کاهش دهد که این مسئله فشارهای نزولی بیشتری بر اونس طلا ایجاد خواهد نمود.

در تقویم اقتصادی امروز، ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص مجوز ساختمان سازی آمریکا منتشر خواهد شد که انتظار می رود این شاخص ۱٫۰۷ میلیون واحد و شاخص شروع خانه سازی آمریکا ۱٫۰۴ میلیون واحد اعلام شوند. همچنین شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در همین ساعت اعلام خواهد شد و احتمالاً ۰٫۲%+ اعلام شود.

بنابراین در آستانه اعلام تصمیمات کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا قرار داریم و ممکن است با این حرکت کاهشی که دیروز از سطح ۱۲۸۵ آغاز شده است باز هم شاهد کاهش به ترتیب به سطوح ۱۲۵۸ و ۱۲۵۲ و ۱۲۵۰ و حتی پایین تر باشیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا