تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در بررسی تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در چارت فوق مشاهده می کنید، قیمت همچنان در دامنه خنثی بین ۱۰۷٫۳۶ و ۱۰۶٫۳۷ دلار/بشکه قرار گرفته است و نکته قابل توجهی در خصوص نفت خام سبک آمریکا وجود ندارد، بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از سطوح ۱۰۶٫۳۷ یا ۱۰۷٫۷۰ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

به باور ما این حالت بی تصمیمی یا برابری فشار میان خریداران و فروشندگان، در نهایت منجر به جهش شدید قیمتی از یک سو خواهد شد. در حرکت نزولی سطح ۱۰۶٫۳۷ همانطور که دیروز گفتیم بر روی پایین ترین سطح روز ۱۳ ژوئن می باشد که حمایت قیمت محسوب می شود.

اگر امروز به هر دلیلی این سطح حمایت با قدرت شکسته شود می تواند قیمت را به ترتیب تا نرخ ۱۰۶٫۰۰ و حتی سطح ۱۰۵٫۱۶ پایین بیاورد که این سطوح در نمودار پایین به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی مشخص گردیده اند.

در حرکت افزایشی نیز تا زمانیکه قیمت پایین سطح ۱۰۷٫۳۶ قرار دارد و نتوانسته که از سطح ۱۰۷٫۷۰ عبور کند، برغم تحولات اخیر در عراق می بایست نسبت به ادامه روند صعودی تا محدوده ۱۰۸٫۷۲ و ۱۰۹٫۵۶ تردید کرد و از این رو تا زمانیکه قیمت در پایین سطح ۱۰۷٫۳۶ و ۱۰۷٫۷۰ دلار/بشکه تثبیت نشده است، نمی توان از استمرار این حرکت افزایشی مطمئن بود.

از این رو برای امروز شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۶٫۳۷ فرصتی را برای ورود فروشندگان و شکست سطح ۱۰۷٫۷۰ دلار/بشکه فرصتی را ورود مجدد خریداران فراهم خواهد نمود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان تحلیل قبل معتبر است و همانطور که گفتیم با توجه به اینکه قیمت آن در سطح ۱۱۲٫۵۵ دلار/بشکه مورد حمایت واقع شده است، انتظار داریم که به سوی سطح ۱۱۴٫۶۹ افزایش یابد که این سطح بالاترین سطح ۱۳ ژوئن می باشد مگر آنکه سطح ۱۱۲٫۵۵ با قدرت شکسته شود که آن وقت می بایست در سناریوی فوق تجدید نظر کرد.

در چارت زیر دیده می شود که این سطح حمایت در نرخ ۱۱۲٫۵۵ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۱۰۹٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۱۰ ژوئن) به ۱۱۴٫۶۹ قرار گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال ، حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۱۴٫۶۹ بیشتر شبیه یک حرکت اصلاحی می باشد تا روند بازگشت نزولی و این افزایش قیمت با فشار تقاضا بالا بوده و حجم زیاد باعث ایجاد حالتی از مومنتوم افزایشی در بازار شده است.

البته برای اینکه از افزایش قیمت به سطح ۱۱۴٫۶۹ مطمئن شویم می بایست قیمت به بالای سطح ۱۱۳٫۱۳ برسد این در حالی است که نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۱۲٫۵۵ منجر به برگشت قیمت به سوی منطقه حمایت ۱۱۱٫۹۰ تا ۱۱۱٫۲۴ می شود که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی مشخص هستند.

در هر صورت احتمال وقوع حالت اول و رسیدن قیمت نفت برنت به سطح ۱۱۴٫۶۹ محتمل است چرا که بازار مومنتوم و فشار خرید زیادی در نقطه فعلی دارد و با توجه به صحبت های فوق در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۳٫۱۳ می توان اقدام به خرید نفت برنت با هدف ۱۱۴٫۶۹ و در صورت شکست سطح ۱۱۲٫۵۵ و تثبیت ۲ ساعته پایین آن اقدام به فروش با هدفهای ۱۱۱٫۹۰ و ۱۱۱٫۲۴ دلار/بشکه نمود که در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت