تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در تحلیل تکنیکال نفت خام سبک آمریکا همانطور که در چارت پایین مشاهده می کنید قیمت نتوانسته که از سطح حمایت ۱۰۶٫۰۰ دلار/بشکه عبور کند و در واکنش به تحولات عراق فعلا مقداری به سوی سطح ۱۰۷ اصلاح کرده است.

این سطح حمایت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی واقع شده است و همچنان قیمت در محدوده سطح ۱۰۶ و ۱۰۷٫۳۶ در شرایط تثبیت قرار دارد و شکسته شدن سطح ۱۰۶ می تواند به کاهش قیمت به سطح ۱۰۵٫۱۶ منجر شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است.

در حرکت صعودی نیز سطح مقاومت قیمت به ترتیب بر روی ۱۰۷٫۳۶ و ۱۰۷٫۷۰ تشکیل شده اند و شکست سطح ۱۰۷٫۷۰ می تواند نقطه بسیار خوبی برای خرید با تارگتهای ۱۰۸٫۷۲ و ۱۰۹٫۵۶ باشد.

با این حال، در صورت سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۰۶٫۰۰ احتمال شروع حرکت نزولی به سطح ۱۰۵٫۱۶ بسیار زیاد است. اصولاً نقطه ای که قیمت ها از آنجا بازگشت می کنند را پیوت (Pivot) می نامند. پیوت نقطه ای است که در آن قیمت بدلایل مختلف میل به تغییر شیفت ترند خود دارد.

نکته قابل تأمل اینکه گاهی این پیوت ها در مناطق پر ترافیک و پر پتانسیل حمایتی یا مقاومتی تشکیل می شوند که برای امروز پیوت فروش نفت بر روی ۱۰۶٫۰۰ و پیوت خرید در سطح ۱۰۷٫۷۰ دلار/بشکه قرار دارند.

نوسانات امروز بازار بی تردید تحت تاثیر حرکت بانک مرکزی آمریکا و تحولات عراق خواهد بود و همچنین در تقویم اقتصادی امروز، شاخص موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود که انتظار میرود از رقم قبلی ۲٫۶- میلیون بشکه به ۶۰۰- هزار بشکه کاهش یابد.

هر چقدر میزان ذخایر نفت آمریکا کاهش داشته باشد، این امر نشان می‌دهد تقاضا برای نفت افزایش یافته که همین موجب تقویت قیمت می شود و همچنین بالعکس یعنی زمانیکه میزان ذخایر نفتی آمریکا افزایش داشته باشد این امر موجب کاهش قیمت می گردد امری که در صورت تحقق، شاید بتواند به انجام حرکت اصلاحی برای بازگشت به محدوده های پایین قیمت کمک کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در تحلیل تکنیکال نفت برنت دریای شمال همانطور که مشاهده می کنید تشکیل و تثبیت قیمت بالای سطح حمایت ۱۱۱٫۹۰ دلار/بشکه باعث تقویت قیمت به محدوده نرخهای فعلی قیمت یعنی سطح ۱۱۳٫۵۰ شده است و در حال حاظر قیمت در تلاش برای رسیدن به سطح ۱۱۴٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ ژوئن) می باشد.

در حال حاضر، مهمترین تمرکز بازار نفت به تحولات عراق و اخباری است که منتشر خواهد شد و بدین ترتیب، افزایش تنش های داخلی عراق قطعاً موجب پیچیده تر شدن شرایط و تقویت مجدد نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

پیشروی شورشیان سنی در عراق این نگرانی را دامن زد که احتمال ایجاد اختلال در صادرات نفت این کشور که دومین صادرکننده نفت اوپک است، وجود دارد و به همین خاطر روند اصلی حرکت نفت برنت کماکان صعودی است و نوسانات اخیر قیمت نشان می دهد که سطح نزدیکی ۱۱۱٫۹۰ الگوی کف قیمت را تشکیل داده است.

بدین جهت، ترجیح می دهیم با قرار دادن استاپ های مشخص در پایین سطح ۱۱۱٫۹۰ به معامله خرید با هدف ۱۱۴٫۶۹ بپردازیم. امری که رسیدن به آن با توجه افزایش تنش و خشونت ها در این کشور بسیار محتمل خواهد بود. در همین راستا، گسترش تنش در عراق می تواند محرّکی برای شروع حرکت افزایشی باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت