خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از اعلام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا

بیانیه بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) منتشر شد و پس از نشست دو روزه کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که ۱۰ میلیارد ‏دلار دیگر از برنامه تسهیل کمّی خود خواهد کاست و برنامه خرید اوراق قرضه خود را از ۴۵ میلیارد به ۳۵ میلیارد در ماه کاهش داد .

طبق بیانیه منتشره ، از ابتدا ماه ژوئیه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برنامه خرید دارایی های سازمان اوراق بهادار وام مسکن را از ۲۰ میلیارد دلار در هر ماه به ۱۵ میلیارد دلار کاهش می دهد و برنامه خرید دارایی های اوراق بهادار بلند مدت خزانه داری را از ۲۵ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار در هر ماه کاهش می دهد.

از آنجاییکه لحن بیانیه نسبت به گذشته تغییری نداشت، قیمت جهانی اونس طلا واکنش چندانی نداشت اما بیشتر توجهات بازار به کنفرانس خبری یلن تا دقایقی دیگر معطوف شده است.

FOMC بار دیگر تاکید نمود که میزان نرخ بهره “برای مدت قابل توجهی” در سطوح پایین (نزدیک به صفر درصد) باقی خواهد ماند و البته تلویحاً به این نکته نیز اشاره نمود که تا پایان ماه اوت، برنامه خرید دارایی ها را خاتمه خواهد داد.

اطلاعات دریافت شده از کمیته بازار آزاد فدرال در ماه آوریل نشان می دهد که رشد در فعالیت های اقتصادی در ماه های اخیر افزایش داشته است. شاخص های بازار کار به طور کلی بهبود بیشتر نشان می دهد و نرخ بیکاری، هر چند پایین است اما بالا باقی مانده است.

هزینه های خانوار به نظر می رسد افزایش در حد متوسط داشته باشد و کسب و کار سرمایه گذاری های ثابت رشد خود را از سرگرفته است در حالی که بهبود در بخش مسکن آرام باقی مانده است. سیاست های مالی رشد اقتصادی را محدود کرده است، اگرچه این میزان کم می باشد.

تورم در پایین هدف بلند مدت این کمیته سیاستگذاری (۲ درصد) قرار دارد، اما انتظارات تورمی در بلند مدت ثابت باقی مانده است.

کمیته انتظار دارد که با اعمال سیاست های پولی مناسب، سرعت فعالیت های اقتصادی با گامهای ملایم گسترش داشته باشد و شرایط بازار کار به تدریج رو به بهبود باشد و حرکت آن به سمت انتظارات کمیته سیاستگذاری خواهد بود.

بنابراین انتظار می رود معاملات اونس طلا در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۲۶۶ و ۱۲۷۶ ادامه یابد تا یکی از این سطوح با قدرت شکسته شود و بازار نیز کماکان در انتظار موضع گیریها و اظهارات یلن در خصوص سیاست های پولی و نرخ بهره بانک فدرال رزرو باقی خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا