تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

افزایش شب گذشته اونس طلا نشان دهنده واکنش بازار به کاهش پیش بینی رشد اقتصادی بانک مرکزی ایالات متحده است که دیشب در سخنرانی خانم یلن نشانه های دقیق آن کاملا مشهود بوده است.

از شب گذشته و پس از اعلام تصمیم FOMC، دلار آمریکا به همراه کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری با افت قیمت همراه شدند. بانک فدرال پیش بینی خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۱۴ را از محدوده قبلی ۲٫۸ – ۳٫۰۰ به محدوده ۲٫۱ – ۲٫۳ تغییر داد که این امر به تضعیف ایندکس دلار و رشد قیمت جهانی اونس طلا انجامید.

بانک فدرال ایالات متحده در نشست شب گذشته خود، ضمن کاهش ۱۰ میلیارد دلار دیگر از برنامه خرید اوراق قرضه خود، میزان نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم ۰٫۲۵% تثبیت نمود و در بیانیه نرخ بهره اعلام کرد که تا قبل از نیمه دوم سال آینده تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نمی کند و میزان نرخ بهره را همچنان “برای مدت قابل توجه و چشمگیری” در سطوح پایین نگاه خواهد داشت.

به گفته سیاستگذاران پولی آمریکا، ظهور نشانه هایی از بهبود رشد اقتصادی و تورم فعلا آنها را قانع نمی سازد نرخ بهره را افزایش دهند زیرا نرخ بیکاری همچنان بالا است و رشد تورم نیز آنقدر کافی نیست تا مقامات را نگران کند.

به باور ما، اظهار نظرات یلن و مباحث مطرح شده در این نشست ملایم (Dovish) بوده و از سوی دیگر اعضای شورای سیاستگذاری بانک فدرال، چشم انداز هدف نرخ بهره خود در بلند مدت را پایین آورده اند.

خانم یلن همچنین اظهار داشت که کاهش اندک پیش بینی های مربوط به رشد اقتصادی دراز مدت، بانک فدرال را وادار به کاهش دیدگاه خود در خصوص هدف نرخ بهره بلند مدت از ۴ درصد به ۳٫۷۵ درصد کرده است و این به معنای چراغ سبز برای عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال در اوایل سال آینده تلقی خواهد شد که می تواند به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید قیمت در بالای سطح ۱۲۷۶ تثبیت شده و به باور ما فرصتهایی برای ورود به پوزیشن های خرید فراهم آمده که در این صورت، حرکت قیمت را افزایشی خواهد کرد.

اگر حرکت افزایشی یکبار دیگر مسلط شود و قیمت از خط روند نزولی رسم شده با قدرت عبور کند، ابتدا قیمت به سطح ۱۲۸۵ (بالاترین سطح روز ۱۶ ژوئن) صعود خواهد کرد و با تثبیت قیمت در بالای این سطح، زمینه برای افزایش تا سطح ۱۲۹۰ و ۱۳۰۰ حتی ۱۳۱۶ هموار خواهد بود.

در حرکت اصلاحی و نزولی نیز سطوح حمایت بعدی به ترتیب نرخهای ۱۲۷۵ و ۱۲۷۲ سپس ۱۲۶۶ خواهند بود. بدین جهت حرکت اونس طلا به دلیل پیش بینی بازار برای کاهش ایندکس دلار آمریکا در روندی صعودی قرار دارد و قیمت هم اکنون در تلاش برای عبور از سطح ۱۲۸۰ و رسیدن به سطوح ۱۲۸۵ و ۱۲۹۰ و ۱۲۹۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) الی ۱۳۱۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد که این هدف در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا