تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در تحلیل تکنیکال نفت خام سبک آمریکا همانطور که دیروز اشاره کردیم قیمت هنوز نتوانسته که از سطح حمایت ۱۰۶٫۰۰ دلار/بشکه با قدرت عبور کند و در واکنش به تحولات عراق فعلا در محدوده ۱۰۶٫۵۰ قرار گرفته است.

در تایم فریم ۱ ساعته قیمت پس از لمس سطح مقاومت مهم ۱۰۰ درصدی فیبوناچی در سطح ۱۰۷٫۳۶ در حال تثبیت پایین این سطح می باشد. بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عدم توانایی قیمت در عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح حمایت پیشروی خواهد کرد که سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴% در قیمت ۱۰۶٫۰۰ می باشد.

این سطح حمایت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی واقع شده است و همچنان قیمت در محدوده سطوح ۱۰۶ و ۱۰۷٫۳۶ در شرایط تثبیت قرار دارد و شکسته شدن سطح ۱۰۵٫۷۰ می تواند به کاهش قیمت به سطح ۱۰۵٫۱۶ منجر شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی در نمودار پایین قرار گرفته است.

در حرکت صعودی نیز همانطور که دیروز گفته شد سطح مقاومت قیمت به ترتیب بر روی ۱۰۷٫۳۶ و ۱۰۷٫۷۰ تشکیل شده اند و شکست سطح ۱۰۷٫۷۰ می تواند نقطه بسیار خوبی برای خرید با تارگتهای ۱۰۸٫۷۲ و ۱۰۹٫۵۶ باشد.

با این حال، در صورت سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۰۵٫۷۰ احتمال شروع حرکت نزولی به سطح ۱۰۵٫۱۶ بسیار زیاد است. از نظر تحلیل تکنیکال اصولاً نقطه ای که قیمت ها از آنجا بازگشت می کنند را پیوت (Pivot) می نامند. پیوت نقطه ای است که در آن قیمت بدلایل مختلف میل به تغییر شیفت ترند خود دارد.

نکته قابل تأمل اینکه گاهی این پیوت ها در مناطق پر ترافیک و پر پتانسیل حمایتی یا مقاومتی تشکیل می شوند که برای امروز پیوت فروش نفت بر روی ۱۰۵٫۷۰ و پیوت خرید در سطح ۱۰۷٫۷۰ قرار دارند.

در حال حاضر معامله فروش پایین ۱۰۵٫۷۰ با هدف ۱۰۵٫۱۶ و خرید بالای ۱۰۷٫۷۰ با هدف ۱۰۸٫۷۲ دلار/بشکه البته با رعایت احتیاط مدیریت ریسک می تواند سود آور باشد.

باید توجه داشت که در طی این چند روز گذشته قیمت کامادتی ها در نوسان هستند و این نوسانات نشان می دهد که رویدادهای عراق و اوکراین همچنان بر شرایط بازار تاثیر دارد و در این میان، معامله گران به دقت و احتیاط رویدادهای جاری را تحت نظر دارند زیرا این تغییر و تحولات بر وضعیت معاملات بازار کالاها مخصوصا نفت تاثیر خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در تحلیل تکنیکال نفت برنت دریای شمال در چارت پایین دیده می شود که تشکیل و تثبیت قیمت بالای سطح حمایت ۱۱۱٫۹۰ دلار/بشکه موجب تقویت قیمت به محدوده نرخهای بالای ۱۱۴٫۶۹ شده است و در حال حاظر قیمت در تلاش برای رسیدن به سطح ۱۱۵٫۰۰ می باشد.

در حال حاضر، مهمترین تمرکز بازار نفت به تحولات عراق و اخباری است که منتشر خواهد شد و بدین ترتیب، افزایش تنش های داخلی عراق قطعاً موجب پیچیده تر شدن شرایط و تقویت مجدد نفت برنت دریای شمال در بازارهای جهانی خواهد شد.

روز گذشته گفتیم که پیشروی شورشیان سنی در عراق این نگرانی را دامن زد که احتمال ایجاد اختلال در صادرات نفت این کشور که دومین صادرکننده نفت اوپک است، وجود دارد و به همین خاطر روند اصلی حرکت نفت برنت کماکان صعودی است و نوسانات اخیر قیمت نشان می دهد که سطح نزدیکی ۱۱۱٫۹۰ (بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) الگوی کف قیمت را تشکیل داده است.

بدین جهت، ترجیح می دهیم با قرار دادن استاپ های مشخص در پایین سطوح حمایت به معامله خرید با هدف ۱۱۵ و ۱۱۶ بپردازیم. امری که رسیدن به آن با توجه افزایش تنش و خشونت ها در این کشور بسیار محتمل خواهد بود.

در همین راستا، گسترش تنش در عراق می تواند محرّکی برای شروع حرکت افزایشی باشد و معامله گران روند افزایش قیمت کالاها و انرژی را “بسیار با دقت” تحت نظر دارند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت