تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

تمایلات بازار پس از انتشار بیانیه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) همچنان در مسیر تقویت اونس طلا است و بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

دیروز اونس طلا روز خوبی را پشت سر گذاشت و توانست در برابر تمامی رقبای خود، تقویت شود و با جرات می توان گفت بیشترین رشد روزانه خود را در طی ۹ ماهه گذشته تجربه نمود و به سرعت از ۱۲۸۰ تا ۱۳۲۰ صعود کرد و اونس طلا را به یکی از خبر سازترین فلزها تبدیل کرد.

سطح ۱۳۲۰ از دو ماه پیش تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود. اظهارات اخیر یلن، کاهش ارزش دلار و بالا بودن ناآرامی علی الخصوص در عراق ، سخنان دیشب اوباما در خصوص اقدام نظامی جدید آمریکا در عراق برای مقابله با تهدیدات فزاینده شبه نظامیان داعش و پاره ی ملاحظات تکنیکی (از جمله شکست خطوط مقاومت در میانگین متحرک ۵۰ و ۱۰۰ و مهمتر از همه شکست خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) از دلائل اصلی افزایش ارزش طلا می باشند که همچنان پابرجا هستند.

این در حالی است که افزایش ارزش اونس طلا بیش از آنکه به وقایع بنیادین آمریکا مربوط باشد از حوادث تلخ عراق نشات می گیرد. در نمودار زیر مشخص است که خط فیبوناچی ۵۰ درصدی در نرخ ۱۳۱۶ روز گذشته در هم شکست و مقاومت بعدی در ۱۳۳۲ قرار دارد که به اعتقاد من دیر یا زود لمس خواهد شد .

با ادامه جنگ و ایجاد شرایط عدم ثبات امنیتی در عراق، اونس طلا رکورد جدیدی را در ۲ ماهه گذشته بجا گذاشت و همین یک موتور محرک کافی است تا روند حرکت سایر بازارها نیز تحت شعاع قرار گیرد و در این میان، سرمایه گذاران به اونس طلا اقبال بیشتری نشان می دهند و خریداران اونس طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

نتیجه آن، افزایش شدید و سریع اونس طلا بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت افزایشی را برای آن به همراه دارد. اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی به نزدیکی ۱۳۰۰ بار دیگر شاهد ادامه روند افزایشی باشیم.

در حال حاضر اونس طلا فاصله چندانی تا عدد ۱۳۲۲ (بالاترین سطح شب گذشته) ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود طلا نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به ۱۳۳۰ نزدیک می کند.

انتظار بازار برای پایین نگه داشتن نرخ بهره بانک فدرال آمریکا تا نیمه دوم سال آینده و اظهار نظر مختلف مقامات در این خصوص، یکی از عوامل اصلی افزایش اونس طلا است.

در این میان، نقره نیز توانست از وضعیت موجود در مقابل اونس طلا به نفع خود بهره برداری کند و خود را به نزدیکی سطح ۲۱٫۰۰ برساند. اظهارات اخیر خانم یلن، حدس و گمان ها در خصوص احتمال تغییر رویکرد بانک فدرال به تثبیت نرخ بهره در سطوح پایین را بیشتر ساخته است و در چنین وضعیتی خریداران اونس طلا با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا