تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

چنانکه در گزارشهای پیشین بدان اشاره کردیم، قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۱۰۵٫۱۶ دلار/بشکه پایین آمد و پس از لمس خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی دوباره به بالای ۱۰۶ افزایش یافت و هم اکنون در دامنه بین ۱۰۵٫۱۶ و ۱۰۶٫۰۰ در نوسان است.

افزایش نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت عراق همچنان موجب تثبیت قیمت نفت خام آمریکا در بالای سطح ۱۰۶٫۰۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) شده است. امروز اخبار چندان مهمی نداریم و بیستر توجهات همچنان به تحولات عراق معطوف شده است.

از نظر تحلیل فاندامنتال، جنوب بغداد که محل بیشترین عملیات نفتی است و بیشتر از ۳٫۳ میلیون بشکه تولیدات نفت عراق در روز محسوب می شود و صادرات کشور از این محل صورت می گیرد هنوز آسیبی ندیده است اما جنگ در شمال بغداد به شدت ادامه دارد و شرکت های فعال در صنعت نفت این کشور کارکنان خود را از آن خارج می کنند تا از حمله تروریست ها در امان بمانند که همین عامل به تقویت قیمت نفت خام کمک می کند.

همانطور که می دانیم عراق دومین کشور بزرگ تولیدکننده در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است و ادامه تنش در این کشور باعث می‌شود فعالان بازار نفت اخبار مربوط به عراق را با دقت بیشتری رصد کنند.

از نظر تحلیل تکنیکال ، به نظر می رسد که خریداران کنترل بازار را کاملاً در دست دارند و از این رو تا زمانیکه قیمت در بالای خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد، قیمت همچنان به سوی نرخهای بالا یعنی ۱۰۶٫۸۵ و ۱۰۷٫۶۵ کشیده می شود و تنها شکست سطح ۱۰۵٫۰۰ منجر به کاهش قیمت به سطوح ۱۰۴٫۲۵ و ۱۰۳٫۸۰ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود.

بنابراین همچنان بر این باوریم که روند حرکت کماکان افزایشی است و از این رو تحولات قیمت نفت خام سبک آمریکا را با حرکت صعودی به ترتیب تا سطوح فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی دنبال می کنیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

هیچ چیز در بازار های مالی بی دلیل نیست و افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال نیز دلایل محکمی داشته و قیمت تمامی کالاهایی که در بازار های مالی داد و ستد می شوند متاثر از دو پارامتر عرضه و تقاضا هستند که نفت برنت نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بالا رفتن تقاضا برای نفت برنت و یا کاهش عرضه نمودار قیمت نفت برنت بسمت بالا متمایل می شود.

قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان در بالاترین سطح ۹ ماهه گذشته در نوسان است و دیروز تا سطح ۱۱۵٫۶۷ دلار/بشکه افزایش یافت. همانطور که دیروز پیش بینی کرده بودیم نفت برنت سرانجام مقاومت ۱۱۵ را در هم شکست و به نظر می آید که این کالا تاب بالا ماندن را داشته باشد.

ادامه این روند بستگی به ادامه بحران در عراق دارد. درگیری‌های عراق به نگرانی ها از کاهش عرضه نفت منجر ‌شده است و افزایش قیمت نفت در چند وقت اخیر بیشتر هم جنبه روانی در واکنش به تحولات عراق داشته و هم به دلیل ترس از کاهش عرضه نفت بوده‌ است.

از آنجاییکه همچنان بر این باوریم که روند حرکت نفت برنت صعودی است، به خرید نفت برنت در نرخهای پایین ادامه می دهیم خصوصاً با توجه به اینکه بر روی نمودار پایین قیمت کاملا در بالای سطح ۱۱۴٫۶۹ تثبیت شده است و فرصت خوبی را برای خریداران فراهم خواهد آورد. با نگاهی به نمودار پایین، می توان پیش بینی کرد که تحولات عراق، با واکنشهای قابل توجهی همراه خواهد بود.

از یک سو، قیمت نفت برنت در محدوده های بسیار مهمی قرار گرفته است که در صورت صعود، شاهد آغاز یک روند افزایشی قطعی برای نفت برنت خواهیم بود و در صورتیکه حرکت صعودی کماکان پرقدرت ادامه یابد، می توان به انتظار صعود تا سطح ۱۱۶ و پس از آن ۱۱۷ دلار/بشکه بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت