تحلیل ویژه تکنیکال نفت خام و برنت دریای شمال در ۱ الی ۳ ماهه آینده 

در تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار پایین مشخص است با عبور از مقاومت مهم ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی در سطح ۱۰۴٫۵۹ دلار/بشکه در حال تثبیت بالای این سطح می باشد.

بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت نفت از یک مقاومت تا سطح بعدی پیشروی خواهد کرد که سطح بعدی ۵۰ درصدی فیبوناچی در قیمت ۱۰۸٫۷۲ می باشد. اندیکاتورهای نفت، احتمال افزایش قیمت را نوید می دهند و احتمال صعود قیمت تا سطح ۱۱۲٫۸۵ نیز تقویت شده است.

از این رو برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که در واکنش به ادامه تنش و خشونت در عراق که موجب افزایش نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت عراق خواهد شد، قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده ابتدا تا ۱۱۲٫۸۵ افزایش یابد و پس از آن به سوی ۱۰۴٫۵۹ برگردد.

از نظر تحلیل تکنیکالی ، افزایشی که از سطح ۹۱٫۲۴ (پایین ترین سطح روز ۹ ژوئن ۲۰۱۴) شاهد بودیم در موج ۵ صورت گرفته است که در واقع پنجمین موج از موج بزرگتر C می باشد که از سطح ۷۴٫۹۵ (پایین ترین سطح روز ۴ اکتبر ۲۰۱۱) آغاز گردیده است.

پنج امواج جزئی که در موج بزرگ C مشاهده میفرمائید در یک الگوی گوه شکل گرفته اند و ضلع بالایی این الگو هدف ۱۱۲٫۸۵ را نشانه گرفته است که این سطح با توجه به طول موج سوم یعنی موج ۳ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج ۵ قرار گرفته است.

تمام پنج امواج جزء به نظر می رسد در حالت موج اصلاحی تشکیل شده اند و این بدان معنی است که این امواج در کل به سه موج کوچکتر تقسیم شده اند.

این حالت نشان می دهد که چنین موجی از شانس کمتری از گسترش قیمت به بالای سطح ۱۱۲٫۸۵ در موج C برخوردار است و در واقع این موج c ممکن است در درون همین الگوی گوه به پایان برسد و سپس به سمت سطح ۱۰۴٫۵۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) معکوس شود.

در نمودار دوم نفت خام سبک آمریکا یک بررسی دقیق تر بر روی موج ۵ نشان میدهد که این موج هدف ۱۱۲٫۷۲ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج کوچک c ، سومین موج از موج ۵ ، می باشد که نزدیک به همان هدف ۱۱۲٫۸۵ در نمودار اول می باشد.

در حال حاضر، سطح محوری در اطراف ۱۰۷٫۳۶ مقاومت قابل توجه نفت خام سبک آمریکا است و اگر این سطح با قدرت شکسته شود، هدف موج ۵ افزایش قیمت تا ۱۱۲٫۸۵ خواهد بود.

در صورت شکسته شدن ۱۱۲٫۸۵، احتمال افزایش تا محدوده ۱۱۷٫۹۵ وجود دارد و چنانچه این سطح نیز شکسته شود می بایست در انتظار افزایش چشمگیر قیمت نفت خام سبک آمریکا تا محدوده ۱۲۶٫۲۰ دلار/بشکه باشیم که این اهداف افزایشی در نمودار اول  از طریق سطوح فیبوناچی مشخص گردیده اند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

***************************************

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز پیش بینی می کنیم که قیمت آن در واکنش به بحران عراق که در بالا بدان اشاره کردیم در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا محدوده ۱۲۴٫۵۴ و ۱۲۷٫۴۳ دلار/بشکه افزایش یابد که این اهداف را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت تایید کرده اند.

در نمودار زیر مشخص گردیده است که قیمت نفت برنت در موج c قرار گرفته است که سومین موج از موج بزرگتر C است که این موج از سطح ۹۶٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۳) آغاز گردیده است.

بررسی سطوح فیبوناچی موید آن است که قیمت در موج c از قدرت و پتانسیل خوبی برای افزایش تا سطح ۱۲۴٫۵۴ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت نفت برنت به سطح ۱۰۰ درصدی می باشد.

در چارت پایین کاملا به وضوح دیده می شود که موج C سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۸۸٫۴۹ (پایین ترین سطح روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲) شروع شده است و براساس طول موج اول یعنی موج A بررسی سطوح فیبوناچی دیگر هدفی در حدود سطح ۱۲۷٫۴۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نشان می دهد.

برای اینکه از افزایش قیمت به محدوده ۱۲۴٫۵۴ و ۱۲۷٫۴۳ اطمینان بیشتری پیدا کنیم می بایست حتما قیمت نفت برنت در طی این مدت از سطح مقاومت ۱۱۹٫۶۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج c) عبور کند.

البته قبل ازرسیدن قیمت به این محدوده مورد نظر یک سطح مقاومت جزئی در ۱۱۶٫۶۷ تشکیل شده است که ممکن است مقداری به اصلاح قیمت به سوی سطح ۱۱۱٫۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲درصدی) منجر شود .

این حرکت برگشتی صرفا یک پول بک به سوی خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح روز ۱ مارس ۲۰۱۲) می باشد زیرا یک سطح مقاومت دیگر بر روی نرخ ۱۱۵٫۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج C) وجود دارد که این منطقه ۱۱۵٫۷۱ تا ۱۱۶٫۶۷ را تبدیل به یک منطقه مقاومت جزئی می نماید.

بنابراین می بایست قیمت نفت برنت از این مناطق با قدرت عبور کند تا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده حرکت صعودی شدت بیشتری به سطوح ۱۲۴٫۵۴ و ۱۲۷٫۴۳ دلار/بشکه بگیرد که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت