تحلیل ویژه تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در ۱ الی ۳ ماهه آینده 

بطور کلی، تغییرات قیمت در بازار جهانی اونس طلا عمدتاً تحت تاثیر بحران عراق ، اوکراین و سیگنال اخیر بانک مرکزی آمریکا برای تثبیت نرخ بهره در سطوح پایین است و با برجسته شدن تنش در عراق تغییرات قیمت بازار جهانی اونس طلا بر مبنای آن صورت می گیرد.

در نمودار اول و در تایم روزانه قیمت جهانی اونس طلا به تازگی سطح مقاومت ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شکسته و در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده در حال رشد به سوی سطح ۱۳۶۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) است.

اندیکاتورهای تکنیکی کاملا افزایش قیمت را نشان می دهند لذا بنظر من در نگاه میان مدت طلا در حال رشد خواهد بود و قطعا درصورت شکست سطح ۱۳۱۹ رشد تا حدود ۱۳۶۸ خواهد داشت.

از این رو در صورت عبور از سطح مقاومتی ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی احتمال تاچ سطح ۶۱٫۸ درصدی در نرخ ۱۳۶۸ مفروض خواهد بود و چنانچه قیمت این سطح را نیز بشکند آن وقت می بایست منتظر افزایش سریع قیمت به سوی سطوح ۱۳۹۹ و ۱۴۴۸ باشیم که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی مشخص گردیده اند.

در نمودار زیر به وضوح دیده می شود که اونس طلا در موج c قرار گرفته است که ممکن است قیمت آن در این موج یا در سطح ۱۳۶۸ به سقف برسد یا در سطح ۱۴۴۸ ، که این سطوح همانطور که عرض کردم به ترتیب در خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی واقع شده اند.

با فرض اینکه در نمودار اول یک الگوی گوه در حال شکل گیری است از این رو می توان نتیجه گرفت که سقف قیمتی در حدود سطح مقاومت ۱۳۶۸ تشکیل شود که این سطح محل برخورد قیمت به ضلع بالایی خط روند الگوی گوه می باشد.

اما باز هم یادآوری می شود اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۳۶۸ نیز شکسته شود پس از آن احتمال تقویت سریع قیمت تا نرخهای ۱۳۹۹ و ۱۴۴۸ قابل تصوّر است.

به اعتقاد ما حرکت افزایشی اونس طلا که قبلا از سطح ۱۲۴۰٫۶۹(پایین ترین سطح روز ۲ ژوئن) شاهد بودیم در واقع در راستای ادامه همان موج افزایشی می باشد که از سطح ۱۱۸۵٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳) شروع شده است.

این روند افزایشی همانگونه که در نمودار دوم مشخص شده است در برخورد به سطح حمایت قوی و مستحکم ۱۲۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۳۴٫۹۵ – پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰ – به ۱۹۲۰٫۳۰ – بالاترین سطح رکورد تاریخی -) صورت گرفته است.

تحولات جدیدی را می توان در نمودار ماهیانه اونس طلا مشاهده کرد، بطوریکه در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده و بسته به تحولات عراق و سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در جهت تثبیت نرخ بهره در سطوح پایین، اونس طلا در بیشترین قدرت روند افزایشی خود می تواند پتانسیل حرکت صعودی را تا سطح ۱۴۷۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) ایجاد کند که در نمودار دوم و در چارت ماهیانه مشخص است.

ولی باید توجه داشت که اونس طلا هنوز هم در یک روند نزولی اولیه که از سطح ۱۹۲۰٫۳۰ شروع شده قرار دارد و ممکن است که سالها به طول بیانجامد تا این روند نزولی کامل گردد (همانطور که حرکت افزایشی قیمت از سطح ۳۴٫۹۵ در حدود ۴۲ سال طول کشید)

تا کنون روند نزولی حدود سه سال است که به طول انجامیده است و این موضوع نشان میدهد که حرکت افزایشی فعلی موج ثانویه است که ممکن است عمر چندانی نداشته باشد.

اما بطور کلی انتظار داریم در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده در نهایت حرکت صعودی ابتدا تا سطح ۱۳۶۸ و حتی در صورت شکست تا سطوح ۱۳۹۹ الی ۱۴۴۸ شروع شود و برای تایید این سناریوی افزایشی می بایست قیمت در بالای سطح ۱۳۱۹ کاملا با قدرت تثبیت شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا