تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا-

دیروز همانطور که بدان اشاره کردیم شاخص نهایی تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول (GDP) آمریکا با کاهش به ۲٫۹- رسید که نشان می دهد این کشور برای اولین بار طی ۵ ساله گذشته بیشترین رشد منفی را تجربه کرده و در وضعیت رکود اقتصادی قرار گرفته است.

این آمار در کل خبر خوشی برای اقتصاد در حال بهبود ایالات متحده نخواهد بود و اینها حکایت از وخامت اوضاع اقتصاد نخست جهان در سه ماهه اول سال دارد که دیگر عموم فعالان بازار به نیکی از آن مطلعند.

در چنین اوضاعی ادامه تثبیت نرخ بهره بانک فدرال آمریکا امری لازم الاجرا می نماید و بالطبع در کوتاه مدت و میان مدت مدت اوضاع اونس طلا مثبت خواهد بود.

به همین خاطر دیروز واکنش اونس طلا به این خبر کاملا منطقی بود و تا سطح ۱۳۲۵ تقویت شد اما بدلیل نزدیک شدن به سطح مقاومت ۱۳۲۵ و عدم توان بازار برای قوی تر کردن اونس طلا دوباره نتوانست از این سطح عبور کند و مقداری به منطقه ۱۳۱۵ اصلاح کرد و فعلا در حال نفس گیری برای موج بعدی می باشد.

در حال حاضر تمامی نگاهها به سمت بورس های آسیایی ، اروپایی و آمریکایی است و این شاخصها هستند که روند بازار را در روزها و هفته های آینده مشخص می کنند .

در شرایطی که بورسهای بین المللی سقوط کنند سرمایه گذاران متضرر مایلند تا پول خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها اونس طلا خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Heaven ) بازار خواهد شد. انتظار می رود بازار در روندی خنثی بین سطح حمایت ۱۳۰۶ و سطح مقاومت ۱۳۲۵ به حرکت خود ادامه دهد.

در حرکت صعودی، تنها بازگشت قیمت به بالای سطح ۱۳۲۵ می تواند موجب شروع صعود مجدد تا سطوح ۱۳۳۰ و ۱۳۳۴ گردد و تنها در حرکت نزولی در صورت شکسته شدن سطح ۱۳۰۶ راه برای بازگشت و اصلاح به سوی سطح روانی ۱۳۰۰ و ۱۲۹۳ فراهم می شود.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها شاخص مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی ۳۱۴ هزار) و مصارف و درآمدهای شخصی آمریکا اعلام می شود و با توجه به نبود شاخص اقتصادی مهم در روزهای پیش رو سرنوشت بازار اونس طلا را وضعیت بورسهای بین المللی روشن می کند.

شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از وخامت اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه آمارهای امروز نیز ضعیف تر از حد انتظارات اعلام شود باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی ۱۳۳۰ و ۱۳۳۴ دید.

بنابراین تا هنگامیکه قیمت در بالای سطح ۱۳۰۶ قرار دارد، روند فعلی همچنان افزایشی است اما اگر به هر دلیلی این سطح شکسته شود منجر به شروع فشارهای نزولی جدید به ترتیب تا ۱۳۰۰ و ۱۲۹۳ می شود. با توجه به این شرایط، امروز برای اونس طلا پیش بینی حرکت خاصی را نداریم تا یکی از سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۰۶ با قدرت شکسته شوند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا