تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات دیروز تا نرخ ۱۰۶٫۸۲ دلار/بشکه پیش رفت اما قادر به ادامه این حرکت نشد و مجدد به نزدیکی سطوح حمایت ۱۰۵٫۴۵ و ۱۰۵٫۱۶ برگشته است.

با این حال، تا زمانیکه سطح حمایت ۱۰۵٫۱۶ پایدار است، روند حرکت همچنان صعودی است. چنانکه قبلا اشاره کردیم، در صورت نفوذ قیمت از سطح مقاومت ۱۰۷٫۳۶ هدف بعدی سطوح ۱۰۸٫۷۲ و ۱۰۹٫۵۲ خواهد بود.

به باور ما تا زمانیکه قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۰۵٫۱۶ ، ۱۰۴٫۵۰ و ۱۰۳٫۸۰ قرار دارد، همچنان حرکت افزایشی قیمت به نفع خریداران است و در حال حاضر سطوح حمایت ۱۰۵٫۴۵ و ۱۰۵٫۱۶ دلار/بشکه مانع از ادامه حرکت کاهشی نفت خام سبک آمریکا شده اند و اکنون به نظر می رسد از نزدیکی این سطوح حرکت صعودی بار دیگر آغاز شود.

چنانکه پیشتر نیز اشاره شد، استمرار نگرانی ها از بحران عراق احتمال استمرار حرکت افزایشی قیمت نفت را بیشتر می کند و از این رو می توان به انتظار استمرار حرکت صعودی تا سطوح مقاومت ۱۰۷٫۳۶ و ۱۰۸٫۷۲ بود.

در نمودار پایین اندیکاتور ها کاملا روند افزایشی قیمت را نشان می دهند لذا بنظر ما در نگاه کوتاه مدت نفت در حال رشد خواهد بود و در صورت تشدید اوضاع در عراق و نگرانی ها از عرضه نفت، قطعا حرکات افزایشی خواهد داشت. با نگاهی به نمودار روزانه می توان الگوی افزایشی را مشاهد کرد که نشان دهنده انرژی خریداران است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است حرکت افزایشی که از سطح ۹۱٫۲۴ ( پایین ترین سطح روز ۹ ژوئن ۲۰۱۴) شاهد بودیم در موج ۵ صورت گرفته است که در واقع پنجمین موج از موج بزرگتر C می باشد که از سطح ۷۴٫۹۵ (پایین ترین سطح روز ۴ اکتبر ۲۰۱۱) آغاز گردیده است.

از سوی دیگر پنج امواج جزئی که در موج بزرگ C مشاهده می فرمائید در یک الگوی گوه شکل گرفته اند و ضلع بالایی این الگو هدف ۱۱۲٫۸۵ را نشانه گرفته است که این سطح با توجه به طول موج سوم یعنی موج ۳ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج ۵ قرار گرفته است.

تمام پنج امواج جزء به نظر می رسد در حالت موج اصلاحی تشکیل شده اند و این بدان معنی است که این امواج در کل به سه موج کوچکتر تقسیم شده اند و این حالت نشان می دهد که در چشم انداز سه ماهه  نفت در موج C از شانس حرکت افزایشی به سوی سطح ۱۱۲٫۸۵ دلار/بشکه برخوردار است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان بر تحلیل اخیر خود پایبند هستیم و برای امروز با ادامه داشتن روند صعودی می توان به افزایش قیمت به سطوح ۱۱۴٫۰۲ و ۱۱۴٫۶۴ سپس ۱۱۵٫۷۱ و ۱۱۶٫۶۷ امیدوار بود .

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است سطوح ۱۱۵٫۷۱ و ۱۱۶٫۶۷ در شکل پایین بر روی دو خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته اند. باید توجه داشت برای اینکه از رسیدن قیمت به این سطوح مطمئن شویم می بایست قیمت حتما در بالای سطوح حمایت ۱۱۲٫۷۲ و ۱۱۲٫۲۲ تثبیت شود.

همانطور که در نمودار روزانه مشاهده می فرمائید تشکیل الگوی گوه صعودی در کانال با شکست خط روند نشان دهنده ادامه روند افزایشی می باشد اما به محض رسیدن قیمت به نزدیکی سطوح ۱۱۵٫۷۱ و ۱۱۶٫۶۷ انتظار داریم بازار یک حرکت تصحیحی به سمت خط روند کشیده شده یعنی ۱۱۲٫۰۹ الی ۱۱۱٫۸۲ را تجربه نماید و پس از آن دوباره با افزایش روبرو شود.

در حال حاضر به نظر می رسد که نفت برنت متمایل به رسیدن به قیمت های ۱۱۴٫۰۲ و ۱۱۴٫۶۴ می باشد و این بدان معنا است که در آینده نیز شاهد ادامه حرکت صعودی تا این سطوح خواهیم بود. در میان مدت، فرصتهای معاملاتی خوبی بر روی نفت برنت برای هفته ها و ماههای آینده دیده می شود.

بنابراین الگوی افزایشی بر روی نمودار روزانه که قبلا بدان اشاره کردیم همچنان معتبر است و بدون شک، توجه بسیاری از معامله گران نفت برنت را به خود جلب خواهد کرد. انتظار می رود این الگو مستمر و ادامه دار باشد اما باید توجه داشت که ممکن است در میان مدت در حوالی مقاومت ۱۱۵٫۷۱ و ۱۱۶٫۶۷ دلار/بشکه حرکت معکوس و اصلاحی نیز شکل گیرد.

نمودار روند تغییرات قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت