تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حال حاضر دو هفته است که اونس طلا در نوار باریکی حرکت می کند. بالاترین حد قیمت در این دو هفته اخیر ۱۳۳۱ بوده است و پایینترین حد آن ۱۳۰۶ ، به عبارتی تنها ۲۵ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند، دو هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم .

اخبار اقتصادی امروز از اروپا و آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود. برای مشخص شدن حرکت اونس طلا، می بایست روند خنثی فعلی قیمت که مابین نرخهای ۱۳۳۴ و ۱۳۱۶ است با قدرت شکسته شود.

چشم انداز کوتاه مدت اونس طلا با نزدیک شدن به اخبار مهم امروز فعلا نامشخص است زیرا هنوز هیچ یک از سطوح مقاومت ۱۳۳۴ و سطح حمایت ۱۳۱۶ شکسته نشده است.

از نظر تحلیل تکنیکال ، قیمت دو بار تلاش کرده که سطح مقاومت ۱۳۳۴ را بشکند ولی ناموفق بوده و احتمال اینکه مقداری نیز به سوی سطح حمایت ۱۳۱۶ اصلاح کند وجود دارد.

در ایالات متحده، دیروز اعلام مثبت گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP) که مشخص نمود، در ماه ژوئن ۲۸۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده، اندکی به کاهش قیمت انجامید.

همانطور که روز گذشته گفتیم، این سطح مقاومت ۱۳۳۴ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از کاهش ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۱۷ مارس) به ۱۲۴۰٫۶۱ (پایین ترین سطح روز ۳ ژوئن) قرار گرفته است و مقاومت دیگری که فعلا جلوی رشد قیمت را گرفته بر روی سطح ۱۳۳۰٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۱۴ آوریل) تشکیل شده است که در نمودار زیر مشخص است.

معامله گران بازار جهانی اونس طلا، یکی از دلایل شروع حرکت اصلاحی به سوی سطح حمایت ۱۳۱۶ را عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت کامل بالای سطوح مقاومت ۱۳۳۰٫۹۰ و ۱۳۳۴  نسبت می دهند که می تواند برای امروز موجب برگشت به سوی حمایت ۱۳۱۶ شود.

این در حالی است که هر گونه صعود قیمت به بالای ۱۳۳۴ می تواند به امتداد صعود تا سطح ۱۳۵۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) منجر شود اما تا قبل از اخبار امروز دامنه واقعی نوسانات قیمت مابین نرخهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۳۱ است.

امروز اخبار مهمی از جمله، اعلام نرخ بهره اروپا به همراه کنفرانس خبری ریس بانک مرکزی اروپا، گزارش اشتغال ماهانه (NFP) و شاخص های مربوط به مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و موسسه مدیریت عرضه خدمات (ISM) آمریکا منتشر خواهند شد و امروز اونس طلا در انتظار نوسانات مختلفی هستند که این اخبار می تواند بوجود آورند.

انتظار می رود، تعداد اشتغال ماه ژوئن (NFP) در آمریکا مقداری با کاهش همراه باشد و از رقم قبلی ۲۱۷ هزار به رقم ۲۱۴ هزار برسد و نرخ بیکاری نیز همان عدد ۶٫۳ درصد تثبیت شود.

همچنین امروز اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا (ECB) و کنفرانس خبری آقای دراقی، رئیس ECB، است. تحولات و رویدادهای اخیر در بازارهای مالی، قطعاً وضعیت نشست امروز ECB و NFP را مشخص خواهد کرد و قیمت جهانی اونس طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا