دلار در مقابل ین ژاپن در سراشیبی سقوط

ین ژاپن اینروزها رو به افزایش است . ارزی که مدتی نه چندان دور آنچنان ضعیف شده بود که در برابر تمامی ارزها سقوط می کرد این روزها آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن است . پس از سخنرانی هفته پیش برنانکی زمزمه هایی مبنی بر تغییر سیاستهای انبساطی در آمریکا بیشتر شنیده شد که بدنبال آن اظهار نظر مقامات رسمی و تحلیلگران اقتصادی این کشور را به همراه داشت.

با جدی شدن این خبر، بازارهای سهام سقوط کردند و با توجه به نادیده گرفته شده سیستم معاملات انتقالی ، ارزش ین ژاپن تقویت شد و همانطور که هفته پیش اشاره کردیم آقای برنانکی ، ریس بانک مرکزی آمریکا ، رسماً اعلام کرد که ممکن است در یکی از جلسات بعدی ، بانک مرکزی آمریکا در سیاستهای پولی انبساطی خود تغییرات عمده را بوجود آورد و این خبر، آغاز کاهش بازارهای سهام آمریکا و داراییهای پرریسک بود و همچنین آغاز اولین صعود ین در برابر دلار بود، امری که توانست دلار را از اوج صعود خود به نرخ ۱۰۳٫۷۴ به نرخهای پایین زیر ۱۰۱ بکشاند.

علت این مسئله این بود که عاملی که باعث تضعیف ین در ماههای گذشته شده پدیده معاملات انتقالی (Carry Trade) ناشی از سیاستهای انبساطی بانک مرکزی ژاپن بوده است و در شرایط بحرانی از آنجایی که این مسئله منتفی می شود نباید انتظار تضعیف ین را داشت و معامله گران از این مسئله برای کسب سود (Profit Taking) استفاده می کنند که تقویت ین نتیجه منطقی آن بود و چنین نیز شد و در واقع برنده اصلی سقوط اخیر بازارهای سهام ، ین ژاپن بود .

حال سوال اینست که آینده ین چه خواهد بود ؟

جواب به این سوال در کوتاه مدت کاملا بستگی به اتفاقاتی دارد که در بورس آمریکا می افتد و نه ژاپن . در صورتیکه کاهش بازارهای سهام متوقف شود و بانک مرکزی ژاپن همچنان به ادامه سیاستهای انبساطی خود ادامه دهد( که در بلند مدت این مسئله بسیار محتمل به نظر می رسد ) می توان انتظار داشت نگاه معامله گران مجددا به سمت معاملات انتقالی معطوف شود که تضعیف ین را در پی دارد اما در صورتی که در کوتاه مدت و میان مدت این کاهش بازارهای سهام باقی بماند و یا حتی جدیتر نیز شود هنوز نمی توان روزهای خوش ین را تمام شده دانست و احتمال زوج دلار – ین ژاپن به سوی سطح ۱۰۰ وجود دارد.

در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که سیاستهای انبساطی بانک فدرال رزرو آمریکا باید کاهش یابد و تنها بر سر زمانبندی آن اختلاف نظر است . شاخص اشتغال آمریکا ( NFP ) که هفته آینده اعلام می شود می تواند تا حدودی این مسئله را مشخص کند .

اما مسئله مهم اینست که در چنین شرایطی که پدیده معاملات انتقالی (Carry Trade) از طرف بازار نادیده گرفته شده است به اعتقاد من رفتار بازار ارز همچنان متاثر از خبر های مربوط به بورسهای جهانی خواهد بود . در چنین وضعیتی شاهد کاهش بیشتر زوج دلار- ین ژاپن هستیم که به این پدیده می گویند Unwinding Carry Trade (ابطال معاملات انتقالی ) که در روزهای پیشین در رابطه با آن صحبت کردیم .

ین ژاپن نیز که در این آشفته بازار به عنوان پناه امن محسوب می شود همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است . بنابراین با توجه به اینکه انتظار شاخص مهمی را نیز نداریم فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما برای زوج دلار – ین ژاپن در یک روند نزولی به سوی ۱۰۰٫۳۵ و ۱۰۰ قرار داریم .

بنابراین اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی از وضعیت شاخصهای سهام آمریکا برسیم باید بگوییم که با خروج بانک فدرال رزرو از سیاستهای انبساطی ، شاخصهای سهام با کاهش قیمت مواجه می شوند و بنابراین ادامه روند موجود در کوتاه مدت و میان مدت قوی ترین سناریوی ممکن است و کاهش زوج دلار- ین ژاپن به ۱۰۰ چندان دور از انتظار نمی نماید .

نمودار روند تغییرات ۲ ساعته زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن