تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

سرانجام چنانکه انتظار می رفت، بار دیگر یورو سطوح پایین خود در برابر دلار آمریکا را شکست و اکنون در پایین ترین نرخهای خود در ۱ ماهه گذشته قرار گرفته است.

مهمترین دلیل تصمیم معامله گران به فروش یورو، نگرانی از وضعیت اقتصادی اروپا و انتظار برای اعلام ادامه ی سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا است.

در اروپا امروز اخبار خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در ادامه بیشترین توجه بازار بر روی کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان (در واکنش به تشدید تحریم ها علیه روسیه توسط دولت آمریکا) و برخی از آمارهای اقتصادی آمریکا متمرکز خواهد بود.

در صورت افزایش شاخصهای بازار مسکن آمریکا و شاخص صنعی فیلادلیفا و بهبود بازار اشتغال آمریکا، امیدهای جدیدی برای افزایش نرخ بهره زودهنگام نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۵ بوجود می آید و این بار خریداران دلار و فروشندگان یورو وارد صحنه خواهند شد. آمارهای اقتصادی ضعیف اخیر از آلمان نشان دهنده سکون حرکت اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا است.

این امر می تواند واکنش بانک مرکزی اروپا (ECB) را به همراه داشته باشد و چنانچه انتظار می رود، رای به ادامه کاهش نرخ بهره بانکی دهد کما اینکه تا کنون بعضی از اعضای بانک مرکزی اروپا از مسله تورم منفی ابراز نگرانی کرده اند.

این همان سایه هراسی است که بر یورو سنگینی می کند و پیش بینی می شود، با اتخاذ این تصمیم، حرکت نزولی یورو امتداد بیشتری یابد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از بانکهای مرکزی، در حال تغییر ذخایر ارزی خود هستند و پیش بینی ها نشان می دهد که یورو خریداران کمتری را بیابد.

از نظر تحلیل تکنیکال ، استمرار حرکت نزولی یورو می تواند موجب سقوط تا سطح ۱٫۳۵۰۳ (پایین ترین سطح روز ۵ ژوئن) گردد که در نمودار زیر مشخص است.

از این رو تا هنگامیکه قیمت یورو در مقابل دلار در زیر سطوح مقاومت ۱٫۳۵۵۰ ، ۱٫۳۵۷۲ (بالاترین سطح روز ۱۶ جولای) و ۱٫۳۵۹۹ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) قرار دارد، روند کلی همچنان نزولی است.

شکسته شدن سطح ۱٫۳۵۰۳ و تثبیت قیمت در زیر سطح ۱٫۳۵۰۰ راه را برای سقوط تا سطوح ۱٫۳۴۷۶ و ۱٫۳۴۶۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۳۲۹۵ به ۱٫۳۹۹۵) هموار نماید.

در بازار جهانی ارز، افزایش ریسک گریزی و ادامه سقوط بازارهای سهام در واکنش به تحریم ها علیه روسیه، موجب شد که بار دیگر معاملات انتقالی (Carry Trades) تضعیف شود و سرمایه گذاران اقدام به فروش ارزهای پربازده و خرید ارز کم ریسک مثل ین ژاپن نمایند که در این صورت، شاهد کاهش بیشتر دلار و یورو در مقابل ین ژاپن خواهیم بود.

به همین خاطر به دلیل ادامه نگرانی ها از اقدام امروز آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکتهای بزرگ روسی این موضوع می تواند موجب فاصله گرفتن سرمایه گذاران از دارایی های پر ریسک و تمایل آنها به ارزهای امن گردد و دلار و ین و حتی اونس طلا همچنان مطلوب خریداران قرار گیرند.

نمودار روند تغییرات روزانه نرخ برابری یورو – دلار آمریکا

یورو