تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری مالزیایی در حریم هوایی اوکراین که ممکن است موجب بالا گرفتن تنش ها بین روسیه به عنوان تولید کننده نفت و غربی ها شود به شدت افزایش یافت. از سوی دیگر نگرانی ها از توقف تولید نفت خام در لیبی می تواند به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهان بیانجامد.

برای امروز از منظر تحلیل تکنیکال، پیش بینی می کنیم که قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح مقاومت ۱۰۴٫۴۰ دلار/بشکه را لمس کند و چنانچه این سطح شکسته شود تا حدود سطح ۱۰۵٫۶۷ افزایش خواهد یافت.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از کاهش ۱۰۷٫۵۰ (بالاترین سطح ۲۵ ژوئن) به ۹۹٫۰۱ (کمترین سطح اخیر) قرار گرفته است.

مقاومت بعدی بر روی نرخ ۱۰۵٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارند. سطح حمایت نیز بر روی ۱۰۳٫۳۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تشکیل شده است و به شرط آنکه این سطح شکسته شود می تواند موج تکمیل این حرکت برگشتی که از سطح ۹۹٫۰۱ (پایین ترین سطح ۱۵ جولای) شروع شده گردد و آن وقت می تواند سطح ۱۰۲٫۳۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را نشانه بگیرد.

امروز می بایست نسبت به حفظ سود و خروج در محدوده مقاومت ۱۰۴٫۴۰ اقدام نمود. با این حال هنوز هم با توجه به تحولات اخیر تصوّر می شود که حرکت افزایشی ادامه یابد.

بنابراین در نتیجه نگرانی از اختلال در عرضه نفت در لیبی و ادامه تنش در روابط اوکراین و روسیه به این روند افزایشی قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۱۰۴٫۴۰ دلار/بشکه کمک می کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن سطح مقاومت ۱۰۸٫۷۰ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح ۱۱۰٫۰۵ افزایش یابد که این هدف را بررسی امواج الیوت و فیبوناچی تایید کرده است.

قدرت موج برگشتی از سطح ۱۰۴٫۳۹ (پایین ترین سطح ۱۵ جولای) نشان می دهد که این حرکت در جهت خلاف روند نزولی از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی از این روند نشان می دهد که سطح مقاومت بر روی خط مقاومت ۱۰۸٫۷۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد که مانع از رشد به سوی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی در نرخ ۱۱۰٫۰۵ شده است.

با توجه به اینکه از سیر نزولی اخیر هیچ حرکت اصلاحی قدرتمندی نداشتیم به احتمال زیاد این موج برگشتی آنقدر قدرتمند و قوی است که بتواند قیمت نفت برنت را تا سطح ۱۱۰٫۰۵ و یا حتی ۱۱۱٫۳۹ دلار/بشکه برساند که این سطح آخر بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است.

از این رو همچنان بر این باوریم که نرخ معاملاتی نفت برنت همچنان فضا برای ادامه صعود دارد و می بایست برای امروز به انتظار افزایش به سطح ۱۰۸٫۷۰ و حتی ۱۱۰٫۰۵ دلار/بشکه باشیم که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت