تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم را برای حرکت اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا و تحولات اوکراین و حملات اسرائیل به غزه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. سطح حمایتی که بر روی نرخ ۱۳۰۰ قرار دارد کماکان مستحکم است.

احتمال می رود که اونس طلا تا قبل از اخبار مهم این هفته روز چهارشنبه و جمعه (جلسه بانک مرکزی آمریکا و آمار اشتغال) در این مدت مابین نرخهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ معامله شود.

در تحلیل تکنیکال، تنها شکسته شدن قیمت و کاهش به زیر سطح ۱۳۰۰ احتمال سقوط بیشتر قیمت تا محدوده نرخ ۱۲۹۵ ، ۱۲۹۲ ، ۱۲۸۵ ، ۱۲۸۰ و ۱۲۶۵ را بوجود خواهد آورد و این در حالی است که در حرکت افزایشی ، شکسته شدن سطح ۱۳۱۰ می تواند موجب تقویت تا سطوح ۱۳۱۶ و پس از آن سطح ۱۳۲۰ گردد.

در معاملات هفته گذشته هر چند قیمت روز جمعه در سشن آسیا تا نرخهای پایین ۱ ماهه گذشته (۱۲۸۷) کاهش یافته بود اما در اواخر معاملات سشن آمریکا قیمت اونس طلا عمدتا به خاطر تسویه حساب پوزیشن های فروش معامله گران بازار و بازگشت مجدد توجهات بازار به بحران اوکراین با افزایش روبرو شد.

این حرکت صعودی پس از آن صورت گرفت که روسیه اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا از طریق کنایه های بی اساس و شعارهای ضد روسی در بحران اخیر اوکراین افکار بین المللی را برهم بزند.

در مقابل دولت پنتاگون گفته است که انتقال سیستم های موشکی از روسیه به جدایی طلبان اوکراین بزودی انجام خواهد شد که این موضوع نیز به تقویت بیشتر اونس طلا کمک کرد اما افزایش ایندکس جهانی دلار آمریکا به بالاترین سطح ۶ ماهه گذشته فعلا قیمت را در زیر سطح ۱۳۱۰ نگه داشته است.

این هفته جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه و گزارش اشتغال آمریکا (NFP) در روز جمعه منتشر خواهند شد. در رابطه با بیانیه FOMC انتظار نمی رود نکات جدیدی از مواضع بانک مرکزی در خصوص سیاستهای پولی آتی مشخص شود و گمانه می رود که مطالب آن برای معامله گران موضوع جدید و غیرمنتظره ای نباشد.

اما برای آمار اشتغال آمریکا مطابق پیش بینی ها، انتظار می رود تعداد فرصتهای شغلی بدست آمده از رقم قبلی۲۸۸۰۰۰+ به ۲۳۰۰۰۰+ تغییر کند و انتظار می رود در صورت اعلام ضعیف و منفی آمارهای اشتغال آمریکا، سرمایه گذاران به خرید اونس طلا و در صورت اعلام مثبت و قوی آمارهای اشتغال سرمایه گذاران به فروش اونس طلا اقدام نمایند.

از این رو در معاملات امروز فعلا منطقه مابین ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ همچون حصاری برای اونس طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است. امروز اگرچه خبر فروش خانه های معوقه آمریکا را در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران داریم اما به اعتقاد من تا قبل از اخبار مهم این هفته بازار در فضای انتظار بسر می برد و بنابراین انتظار نداریم تا خبر امروز تاثیر بالایی بر بازار داشته باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا